ABB lanserar rekordsnabb elbilsladdare

2018-04-25 13:01  

20 mils räckvidd på åtta minuters laddning. Det är verklighet med ABB:s nya 350 kW Terra HP-laddare. Men än så länge finns det ingen bil som kan utnyttja kapaciteten.

Skyll inte på infrastrukturen, det är bilarna som är begränsningen. Det var det underliggande budskapet när ABB premiärvisade Terra HP High Power på Hannovermässan för bland annat tyska förbundskanslern Angela Merkel.

Den nya laddaren är god för 350 kW vilket enligt ABB innebär att den är ”världens snabbaste”. I rena siffror handlar det om att den på åtta minuter kan ladda 40-45 kWh under förutsättning att batteriet i fråga klarar 300-350 kW. Sett till räckvidd pratar man om 20 mil.

Laddaren är utrustad med kontakter både för CCS Combo och CHAdeMo, eftersom ABB vill vara teknikneutrala. Terra HP ska även hantera både 400- och 800 V-system utan problem. Vidare säger teknikjätten att deras teknik ”Dynamic DC” tillåter två elskåp att klara av laddning av ”ett par elbilar samtidigt med upp till 350 kW samtidigt som det dynamiskt optimerar tillgänglig nätkapacitet”.

Ännu ingen bil som klarar av effekterna

Och tekniken är imponerande, men än så länge är det ingen bilmodell som klarar av de här effekterna. Världens mest populära elbil Leaf kan hantera 50 kW, och dagens toppmodeller upp mot 120 kW. I höst lanserar Audi modellen E-tron quattro, men inte ens den klarar 350 kW trots att man skryter om att de har snabbast laddning i världen.

Koncernkollegan Porsche har tidigare gått ut med information om att deras kommande elbilar ska klara supersnabbladdning. Då handlar det om att man ska få 40 mils räckvidd på 20 minuter från 350 kW-laddning.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL