ABB går till sjöss med jätte inom bränsleceller

2018-06-28 14:44  
ABB och Ballard har slutit ett avtal om att utveckla bränslecellssystem på 3 megawatt. Foto: ABB

Bränsleceller ger möjlighet till ren drift till havs och i hamn. ABB har nu tecknat avtal med en jätteleverantör för att utveckla system främst för passagerarfartyg.

FN:s sjöfartsorganisation IMO beslutade i april att minska sjöfartens utsläpp av koldioxid med 50 procent till år 2050 jämfört med 2008 års nivå. Avtalet kan sägas vara sjöfartens motsvarighet till Parisavtalet.

Sedan dess har en rad nyheter presenterats om hur sjöfartens miljöpåverkan kan minskas. Det är också stort fokus på fartygens utsläpp av svaveldioxid, kväveoxider och partiklar, inte minste när de ligger i hamn.

Kraftelektronikjätten ABB meddelar nu att de har slutit ett samförståndsavtal med Ballard systems, en av de ledande tillverkarna av bränsleceller. De båda företagen ska utveckla ett bränslecellssystem med kapaciteten att producera 3 megawatt elektricitet, meddelar ABB. Bränsleceller drivs av vätgas som om den framställs av förnybara källor inte ger upphov till några koldioxidutsläpp, utan endast värme och vatten.

Bränsleceller för ren drift till havs

Lösningen är främst tänkt för större passagerarfartyg. Kraftkällan ska kunna användas för exempelvis hotellverksamhet i hamn eller drift av fartyget till sjöss. 3 megawatt räcker dock inte för drift av några större fartyg. Ålandsfärjan Cinderella är till exempel 191 meter lång och motorerna har tio gånger så stor effekt.

Bränslecellerna som ska används är av typen polymerelektrolyt (pem). ABB och Ballard kommer att utgå från mindre system och skala upp dem.

Läs mer: Stora utmaningar väntar sjöfartens miljöpåverkan

Detta är inte första gången ABB engagerar sig i bränsleceller för sjöfart. I november i fjol meddelade företaget att de utför en pilotinstallation på 100 kilowatt på ett av Royal Caribbeans lyxiga kryssningsfartyg. ABB deltar också i det EU-finansierade projektet Marandra där forskningsfartyget Aranda ska förses med hybriddrift med hjälp av bränsleceller på totalt 165 kilowatt.

Vid mätningar stängs huvudmotorerna av för att minska störande vibrationer. Då träder bränslecellerna in för att ge el till elektronik och justering av positionen.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt