Fordon

90-talets helikopter äntligen här

Helikopterflottiljen har fått den första Helikopter 14 som kan användas operativt. Foto: Stefan Jerrevång
Piloterna får information om flygningen via fem skärmar. Styrningen sker elektroniskt, via Fly-by-wire. Det går till så att piloten styr med reglage och en dator, som i sin tur överför elektroniska signaler till de mekaniska rodren. Foto: Stefan Jerrevång
Helikoptern är försedd med två vinschar, en är i reserv. Den extra vinschen är en lärdom från Estoniakatastrofen då flera helikoptrar tvingades lämna kvar överlevande i vågorna eftersom vinschen ombord krånglade. Foto: Stefan Jerrevång
Den stora, ljusgrå helikoptern kan transportera 20 sittande personer, alternativt tio fullt utrustade soldater eller max nio skadade på bårar. Maxvikten är cirka 11 ton. Foto: Stefan Jerrevång
Vi lyfter från Malmen på väg mot sjön Roxen. Foto: Stefan Jerrevång
Bakom ”Mussepiggnäsan” sitter väderradar. Kulan nedanför innehåller optisk kamera, infraröd detektor och laseravståndsmätare. Foto: Stefan Jerrevång

Helikopterflottiljen flyger nu för första gången med en insatsfärdig Helikopter 14.<br/> Den är unik i sitt slag.

Publicerad

Rotorerna svischar, vi lyfter sakta från flygbasen på Malmen i Linköping och flyger över gula, torra gräsmarker.

Helikopter 14 är den svenska beteckningen för det europeiska konsortiet Nato Helicopter Industries medeltunga militär­helikopter NH90. Den planerades på 80-talet och var tänkt att bli ”the Nato-helicopter for the 90’s”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här