Fordon

600 miljoner ökar farten med 70 kilometer i timmen

Foto: Scanpix. Grafik: Jonas Askergren.

Trafikverket föreslår att den nya järnvägslinjen Ostlänken ska byggas så att den klarar hastigheter på 320 kilometer i timmen. Men så snabbt är det osäkert om tågen kommer att  gå när banan öppnar 2028.

Publicerad

Ostlänken är en 15 mil lång, ny dubbel­spårig järnvägsbana mellan Järna och Linköping. Den dras parallellt med den gamla banan och ska korta restiden mellan orterna med minst 30 minuter.

Regeringen har beställt att bygget ska utformas som en snabbtågsbana, för tåg i 250 kilometer i timmen. Men Trafikverket kommer att föreslå att den ska dimensioneras så att den klarar hastig­heter om 320 kilometer i timmen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här