60 miljoner till Volvos bränslecell

Det tog nästan ett år. Men nu har de första pengarna betalats ut från regeringens krispaket för fordonsindustrin. 60 miljoner kronor satsas på Volvos bränslecell.

Utvecklingsbolaget Powercell Sweden i Göteborg blir först med att ta emot pengar ur regeringens fordonspaket som presenterades i december förra året. Investeringen på 60 miljoner kronor görs av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform.

- Det här är vår första investering och just den typ av framåtriktad teknologi som vi tror kommer att ha betydelse för fordonsindustrins fortsatta utveckling, säger Lars-Olof Gustavsson, Fouriertransforms ordförande i ett uttalande.

Powercell utvecklar en bränslecell som ska användas som kraftaggregat i bland annat lastbilar och fritidsbåtar. Tekniken är utvecklad inom Volvo och består av två delar: Dels en så kallad reformer som omvandlar diesel och andra bränslen till vätgas, dels en bränslecell av PEM-typ (polymerelektrolytmembran) som gör el av vätgasen.

Senast i somras investerade Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer tillsammans med Midroc, belgiska Ocas och Energimyndigheten 200 miljoner kronor i bolaget. Enligt ordförande Per Wassén är Powercell i full gång med att anställa personal till en helt ny anläggning som i slutet av året ska ha 60 anställda.

- Inom en treårsperiod kommer vi att kunna skapa ett hundratal jobb, kommenterar Per Wassén.

Fouriertransform

Fouriertransform är ett statligt riskkapitalbolag, exklusivt för fordonsindustrin. Bolaget ska inte ge stöd, utan investera i FoU-projekt på marknadsmässiga grunder. Bolaget har tre miljarder kronor till förfogande.

I samband med sin första investering presenterade Fouriertransform även sin nya vd Per Nordberg som tillträder den första januari 2010. Han kommer närmast från Sandvik där han arbetet som vice vd och ekonomidirektör.

Marie Alpman

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt