5g låter autonoma bilen dela med sig av utsikten

2018-08-24 08:01  
Foto: VTT

Finska VTT har kopplat upp sitt autonoma testfordon mot Nokias 5g-testnätverk. Nu kan ”Martti” varna andra bilar för hinder på vägen eller plötslig halka.

I Finland har myndigheten Teknologiska forskningscentralen VTT utvecklat flera robotbilar. ”Martti”, som baseras på ett chassi från Volkswagen Tuareg, utforskar autonom körning utanför städerna. Förra året blev Martti den första bilen som klarade av att köra helt autonomt på verkligt snötäckta vägar.

Nu har VTT slagit sig samman med Nokia för att koppla upp Martti mot deras 5g-testnätverk. Fordonet har både lidar och kameror, som dock fungerar dåligt under snöiga förhållanden. Då förlitar sig systemet till stor del på radar. Men med en 5g-uppkoppling får bilen även hjälp av delad information från andra fordon, som exempelvis kan varna för förändringar i underlaget eller hinder på vägen.

Läs mer: Kina utklassar USA på 5g

VTT koordinerar projektet 5G-Safe, som ska driva på utvecklingen av nya lösningar och titta på de möjligheter som öppnas upp med introduktionen av den femte generationens mobilnät. En av de lösningar som testas inom projektet är uppkopplingen av Martti. Nokias 5G Test Network innebär att bilen kan skicka sina observationer till en server för analys i realtid.

– Den datan kan sedan användas för att anpassa bilens beteende så att det överensstämmer med rådande väder- och vägförhållanden, säger Matti Kutila på VTT i ett pressmeddelande.

Läs mer: BMW och Baidu i samarbete med självkörande bilar

De tjänster som VTT tar fram i projektet 5G-Safe berör autonom körning, snabb överföring av 3d-bilder mellan fordon, samt vägunderhåll och väglag.

– Den nya 5g-länken är ett viktigt steg mot framtidens utveckling och tester av fordonstjänster som använder 5g-enheter – vilka förväntas finnas kommersiellt tillgängliga under 2019. Den stora fördelen med bredbandsuppkopplingen är att den tillåter datainsamling från flera bilar till en molntjänst, säger projektledaren på VTT, Tiija Ojanperä.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt