400 km med Opels elbil

2016-09-13 10:31  
Opel Ampera-e är 4,17 m lång och har plats för fem personer. Foto: Opel

Drygt 400 km blir räckvidden för Opels elbil Ampera-e, som premiärvisas på bilsalongen i Paris. Bilen ska kunna köras med endast en pedal.

När bilsalongen i Paris öppnar 29 september kommer Opels elbil Ampera-e dra blickarna till sig. Bilen kommer visserligen ha många likheter med Chevrolet Bolt, men jämfört med Opels förra Ampera från 2011 så är det här en ren elbil, inte en hybrid.

Med ett litiumjonbatteri bestående av 288 celler och kapaciteten 60 kWh ska Amepera-e mätt mot den europeiska körcykeln Nedc få en räckvidd strax över 400 km. Opel gör naturligtvis stort nummer av att bilen därmed slår konkurrenterna i motsvarande storleks- och prisklass. Bilar som Opel jämför med är BMW i3 som når 300 km enligt samma körcykel, Nissan Leaf 250 km, Renault Zoe 240 km och Volkswagen e-Golf 190 km.

Opel konstaterar dock att räckvidden vid vardagskörning kommer att avvika beroende på väderlek, vägförhållanden, körstil och last. Men företaget hävdar att mer än 300 km kan elbilen klara vid genomsnittliga vardagsförhållanden.

Då ska man akta sig för att onödigtvis ofta testa accelerationsförmågan som drivningen på 150 kW och vridmomentet 360 Nm möjliggör. Bilen tar sig från 0 till 50 km/h på 3,2 sekunder. Från 80 – 120 går det på 4,5 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150km/h.

Uppkoppling till upp till sju enheter via wi-fi till infotainmentsystemet Intellilik, som är kompatibelt med såväl Apple car play och Android Auto.

Energiåtermatningen vid inbromsning ska vid normal körning och inställningen Low/Regeneration on Demand vara så effektiv att bromspedalen inte behöver vidröras för att stanna bilen. Bilen kan alltså i princip köras med endast en pedal. Enligt Opel ökar körsträckan med fem procent om föraren tillämpar enpedalkörning. Givetvis finns bromspedalen på plats för nödinbromsningar.

Försäljningen av bilen beräknas komma igång i Sverige. Pris har inte angetts men baserat på vad systermodellen Bolt kostar i USA borde priset hamna strax över 300000 kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt