3M:s budgetlösning ska hjälpa självkörande bilar

2018-01-23 12:12  
Connected Roads ska hjälpa självkörande bilar på traven. Foto: 3M

Från post-it – till självkörande bilar. Den senaste innovationen från 3M ska göra vägarna säkrare. Detta genom en lösning de kallar Connected Roads.

Vägnätet är en förvirrande och föränderlig plats. Just detta är problematiskt då vi som bäst försöker få datorer att ta över ratten i våra bilar. Den artificiella intelligensen måste kunna hantera en bitvis undermålig infrastruktur med eftersatta vägar, tillfälliga omskyltningar och bristfälliga eller obefintliga markeringar. Lägg till detta andra bilar, djurliv och gångtrafikanter.

Men tänk om det istället för avancerad ai fanns en billig universallösning som gjorde det enkelt för bilen att läsa av vägdragningen. Exakt detta är 3M:s målsättning med projektet Connected Roads.

Det finns förvisso massvis med häftiga koncept på smarta vägar och interaktiva korsningar, men de kommer ofta behäftade med rejäla prislappar eller kräver stora ingrepp i vägen. 3M:s idé bygger inte på några häftiga sensorer.

Nej, istället har man utvecklat teknologi och material som redan finns – och fått dem att prata med autonoma bilar.

Läs mer: Autopilot fick ta hand om onykter Tesla-förare

Lösningen är att ersätta vägmarkeringar med alternativ som är läsbara av bilarnas sensorer. Genom att de reflekterar ljus utanför det synliga spektrumet kan lidar-sensorer kan enkelt tolka dem.

En annan del i Connected Roads är att göra skyltar och markeringar mer reflektiva, vilket även mänskliga förare lär uppskatta.

Att använda sig av en passiv lågteknologisk lösning har även den positiva effekten att den är säker. Att framtidens bilar är sårbara för hackning är oroväckande, och då kan det vara skönt att veta att infrastrukturen i varje fall inte går att hacka.

Företaget har arbetat med sitt projekt under flera år, men i fjol hoppade Michigan på tåget. Den amerikanska delstaten är nu med i ett pilotprojekt där man ska testa markeringar och skyltar. Michigan är en väldigt bra försöksplats eftersom staten har snörika vintrar – klimat som är svårbemästrat för de som utvecklar autonoma bilar.

Visst, reflextejp på skyltarna och vägmarkeringar som levererar information låter kanske inte lika häftigt som adaptiva korsningar, led-markeringar och holografiska skyltar. Men 3M:s lösning vinner på annat än flashighet – nämligen priset.

För är det något som svensk infrastruktur behöver så är det inte fördyrande underhåll eller tekniskt utmanande investeringar – utan enkla och robusta lösningar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt