3d-printade elbilen ska kosta 100 000 kr

2018-04-03 10:36  

Elbilar beskrivs som framtiden, men än så länge är de rätt dyra. Dock kan 3d-printern ändra på det. Nu utlovar en uppstickare massproducerade utskrivna elbilar för runt 100 000 kr.

Billigare driftskostnader men ett rätt styvt inköpspris. Det är, trots statsstöd och miljörabatter, dagens verklighet för elbilar. Det pratas om prisparitet mellan batteri- och fossildrivna bilar under 2020-talet – men kanske kan det ske innan det. I varje fall om vi får tro X Electrical Vehicle Limited (XEV).

Bilföretaget har tillsammans med Polymaker, specialister inom 3d-printning, visat upp en elbilsmodell på ett kulturmuseum i Shanghai. Målet är att skapelsen ska bli världens första massproducerade 3d-utskrivna elbil. Vid avtäckandet beskrevs bilen som revolutionerande.

Även om det här nya fordonet får uppmärksamhet handlar det inte om att lansera och visa upp bilen. Det handlar mer om hur 3d-teknik kommer revolutionera bilindustrin. Bilen, kallad LSEV, kan vara milstolpen när det kommer införlivning av 3d-printing i produktionen, säger Luo Xiaufan, vd för Polymaker i ett pressmeddelande.

 

57 komponenter och tre dagars byggtid

Rent design- och prestandamässigt är LSEV kanske inte en utmanare till Tesla, men den kan vara svaret för de som efterfrågat en prisvärd elbil. Modellen är rejält kompakt och har bara två sittplatser – men den väger endast 450 kilo. Topphastigheten är 70 km/h och räckvidden ska vara nästan 15 mil. Att bygga en bil ska gå på under tre dagar.

Med undantag för rutor, säten och det bärande chassit så har allt synligt skrivits ut. Det är här den stora nyheten ligger.

LSEV har endast 57 komponenter – vilket kan jämföras med de över 2 000 som en konventionell bil har. Och färre delar innebär lägre kostnader. XEV räknar med att kunna sälja sin modell för under 100 000 kr. Att använda sig av skrivare minskar även investeringskostnaderna i produktionsutrustning enormt.

 

Beställningar visar stort intresse

Enligt egen utsago har XEV redan fått beställningar på flera tusen exemplar, bland annat från Poste Italiane. Man ska även ha dialog med bildelningstjänsten Arval.

Test av modellen och produktionsanläggningen ska påbörjas mot slutet av året. Under andra kvartalet 2019 planerar man att sätta igång produktionen på riktigt. På bilmässan i Peking, i slutet av april, ska man avslöja mer om sina planer.

LSEV är inte den första 3d-printade bilen, men om man lyckas med löftet att skala upp produktionen (tre dagar för en bil är för långsamt) och få ner priset kan det bli ett väldigt intressant inspel i fordonsbranschen.

Vad tror ni – kommer det här revolutionera bilindustrin?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt