30 rader kod kunde hindra flygolycka

2014-04-03 13:57  

30 rader datakod kunde ha räddat 228 liv ombord på Air France 447 som störtade i Atlanten för fem år sedan.

Det hävdar forskaren Carlos Varela vid Rensselaer Polytechnic Institute. Han och hans forskargrupp har tagit fram ett datasystem som upptäcker och korrigerar felaktig hastighetsmätning på flygplan. Tekniken kan dessutom användas inom andra områden för sensormätning.

Under flygningen från Brasilien täpptes planets hastighetsmätare, ett pitotrör, igen av is. Hastighetsmätaren lämnade därför fel data till autopiloten, som inte förstod mätfelet. Planets "svarta låda" avslöjade vid haveriundersökningen en kedja av olyckliga omständigheter, som inleddes med de felaktiga värdena från pitotröret.

I röret mäts lufttrycket för att avgöra hastigheten. När röret täpptes igen av is rapporterade sensorn att hastigheten sjönk från 461 knop till 182. Autopiloten försökte då kompensera den rapporterade men felaktiga hastighetsminskningen med att dyka. Planet tappade snabbt höjd och när piloterna tog över kommandot var det för sent.

Varela tog fasta på de felaktiga data som levererats från hastighetssensorn. I händelse av att pitotröret visar fel data kan hastigheten räknas ut med hjälp av andra parametrar genom att använda data från exempelvis gps-satelliter. Genom att se mönster som är kända felkällor, kan man med ett programspråk kallat Pilots (programming language for spatio-temporal data streaming applications) jämföra olika dataströmmar och leta efter felet. Hittas felet kan systemet korrigera det.

Tester som genomförts med programmet, som använder 30 rader högnivåkod för att kontinuerligt analysera data, visar att olyckan med AF 447 skulle kunna undvikas.

- Vi använde data från AF 447 i vår modell och det tog fem sekunder att upptäcka att pitotröret hade täppts igen av is, och vi kunde räkna ut den korrekta hastigheten med andra mätvärden, säger Carlos Varela.

Tekniken är även användbar på andra system som förlitar sig på data från sensorer, exempelvis inom sjukvården.

Håkan Abrahamson

Mer om: Flygolycka AF 447

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt