Fordon

25-åringens el-lastbil ska utmana Tesla Semi

Foto: Thor Trucks

Thor Trucks kommer ha en el-lastbil på marknaden redan 2019 – detta trots begränsade förutsättningar. Den 25-årige vd:n leder 17 anställda i familjens gamla vinlager.

Publicerad

Daimler levererade nyligen sin första renodlade el-lastbil – nu har ännu ett hot uppenbarat sig mot Elon Musk och hans Tesla Semi. Uppstickaren Thor Trucks har meddelat att företaget ska lansera sin eldrivna dragare redan under 2019. Deras första modell heter ET-One, och en prototyp rullar redan runt på Los Angeles gator.

Produktionsmodellen kommer släppas i två versioner. De ska leverera en räckvidd på 16 mil respektive 48 mil. Det rör sig alltså om lastbilar för korta, regionala transporter. Lastkapaciteten ska dock matcha Tesla Semi, med en maxvikt på omkring 36 ton. Men Thor Trucks tävlar varken med räckvidd eller en låg prissättning.

För lastbilen med det mindre batteripacket tar de 150 000 dollar. Uppstickarens 16-milare kostar därmed i nivå med Teslas 48-milsmodell. Thor Trucks 48-milsversion har en prislapp på hela 250 000 dollar. Detta ska jämföras med Teslas version med 80 mils kapacitet som sägs kosta 180 000 dollar. Det återstår dock för Tesla att bevisa att de inte har gjort en glädjekalkyl.

Läs mer:

Oavsett så finns det pengar att tjäna för åkarna. I USA ligger inköpspriset för en traditionell tung lastbil med förbränningsmotor på cirka 120 000 dollar. Till detta kommer en årskostnad på omkring 70 000 dollar för dieseln. Thor Trucks anser att deras energikostnad kommer ligga på en tredjedel av den summan.

Trots det högre priset kan det finnas hopp för uppstickaren. Tesla har ju inte klarat av att producera nog många fordon för att möta suget efter företagets personbilar, och om efterfrågan på el-lastbilar ökar i snabb takt så kan detta mycket väl lämna ett fönster öppet för Thor Trucks. De kommer dessutom satsa på att konvertera konventionella lastbilar till el, ett område där de har viss erfarenhet.

Läs mer:

Bakom företaget står den 25-årige vd:n Dakota Semler och hans 17 anställda. Prototypen har utvecklats i vad som tidigare var familjens vinlager i LA. Jämfört med sina konkurrenter arbetar Thor Trucks under enkla förhållanden, och ET-One är ett hopplock.

Chassit kommer från lastbilen Navistar och motorn levereras av TM4. Även litiumjon-cellerna kommer från hyllan, och ett batteripack ska kunna leverera upp till 1 megawattimme. ET-One har även energiåtervinning från bromsarna. En annan aspekt som ska locka över dieselfolket är att el-lastbilen kommer få lägre servicekostnader än dagens dieseldragare.