Fordon

200 miljoner hojar från Honda

Honda D-typ 1949

200 miljoner motorcyklar har lämnat Hondas fabriker sedan företaget bildades 1949. Världens största motorcykeltillverkare började med en trehästars 98-kubikare, en drömhoj på sin tid.

Publicerad

Efter att ha skruvat ihop cyklar och motorer i efterkrigstidens Japan, och insett att det fanns efterfrågan på fordonen, beslöt sig Soishiro Honda att starta en motorcykelfabrik på riktigt 1949.

Den första serietillverkade maskinen var drömhojen D-typ, en mc med en tre-hästars 98-kubikare. Den hade tvåtaktsmotor, men redan tidigt på 1950-talet lanserade Honda fyrtaktare, vilket blivit ett kännetecken för märket.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här