19 000 köar redan för att få köpa el-suven Bollinger B1

2018-09-03 12:17  

Intresset är stort för Bollinger B1. Den amerikanska el-suven ska ha en räckvidd på 32 mil – men med en markfrigång på 51 cm trivs bilen bäst offroad.

Företaget hävdar att de har byggt världens första helelektriska och fyrhjulsdrivna ”sport utility truck”. 2014 gick ett gäng suv-älskare i den norra delen av delstaten New York samman för att skapa Bollinger B1. Arbetet inleddes med ett vitt papper, och redan fyra år senare står man nära en produktionsmodell.

Deras design verkar ha träffat precis rätt. Enligt Bollinger Motors har man redan fått in 19 000 reservationer på bilen. Priset kommer dock avslöjas först under den andra halvan av 2018, och då börjar man ta in handpenning från de som inte har skrämts bort. Produktionen ska inledas nästa år med de första leveranserna under 2020.

Läs mer: Kalasjnikov tar sikte på Tesla

Läs mer: Så mycket långsammare laddar elbilar vid kyla

Vad är det då som gömmer sig under skalet på den Land Rover-isnpirerade amerikanen? Bilen har plats för fyra personer. Ett batteripack på 125 kWh driver två motorer som ger 360 hästkrafter till alla fyra hjulen. Räckvidden ska vara 32 mil, som förlängs med hjälp av bromskraftåtervinning. Med laddning upp till nivå 3 ska batteriet kunna laddas fullt på två timmar.

B1 ska klara av de rustika miljöer som designen gör anspråk på. Bollinger har valt samma hydropneumatiska system för nivåreglering som Citroën introducerade på 50-talet. Med fjädringen ställd i högsta läget ska bilen ha en markfrigång på nära 51 centimeter. Se när den testas nedan:

Läs mer: 50-talets Isetta får nytt liv som elbil

Motorerna har ett vridmoment på 639 Nm – och växellådans hög- och lågväxel samt en elektroniskt låsbar differential gör att man klarar även den tuffaste offroadkörningen. Lastkapaciteten ska ligga på 2,2 ton – med möjlighet att bogsera upp till 3,4 ton. Samtidigt klarar bilen av att göra 0-100 km/h på drygt 4,5 sekunder. Det rapporterar Popular Mechanics.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt