15 meter lång nos på svävaren

2010-10-28 14:12  
Den långa nosen minskar tryckstöten i tunnlar.

Järnvägsbolaget JR Tokai ska beställa 14 vagnar till sin testbana för magnetsvävtåg. Manövervagnarna får en 15 lång nos.

Det japanska järnvägsbolaget planerar att öppna en magnetsvävarförbindelse mellan Tokyo och Nagoya 2027, för att senare förlänga förbindelsen till Osaka 2045.

Magnetsvävarna ska få en topphastighet på 500 km/h och därmed klara den drygt 50 mil långa sträckan på 70 minuter. Med dagens konventionella Shinkansentåg tar resan 2 timmar och 25 minuter.

JR Tokai kör sedan flera år magnetsvävare på en 18,4 km lång testbana utanför Tokyo. Den vill man nu förlänga till 42, 8 km om fyra år. På testbanan ska man testa exempelvis om vibrationer uppstår vid de höga hastigheterna.

I beställningen av de 14 vagnarna ingår fyra stycken manövervagnar. I strömlinjeformen ingår en 15 meter lång nos. Den är utformad så att tryckvågen ska halveras när tåget kör in i en tunnel med hög hastighet.

Utvecklingen av tåget sker i samarbete med Mitsubishi Heavy Industries.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt