140 nya lastbilsladdare: ”Översteg vår vildaste fantasi”

2022-07-15 13:49  

Energimyndigheten blev totalt överrumplad av intresset för att bygga ladd- och vätgasstationer för tung trafik. Redan nästa år ska de stå klara. Här hamnar stationerna.

Laddinfrastrukturen för tung trafik som lastbilar haltar fortfarande efter betänkligt. Samtidigt lanserar fordonstillverkarna allt fler elmodeller.

Stödet Regionala Elektrifieringspiloter omfattar totalt drygt 1,5 miljarder kronor och syftar till att påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige.

Energimyndigheten har nu tagit beslut om fördelning av ungefär strax under 1,4 miljarder av dessa. Finansiering har beviljats för 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer samt en kombinerad ladd- och vätgastankstation (se även mer detaljerade kartor för olika landsdelar i bildspelet ovan).

Här hamnar ladd- och vätgasstationerna Foto: Energimyndigheten

Trodde på 30 ansökningar

Intresset för utlysningen har varit mycket större än vad myndigheten trodde. Den har gett avslag på ett 150-tal ansökningar. Och är ännu inte färdig med alla. Under semestern blir det paus. Arbetet återupptas sedan och de sista beskeden kommer att ges vid månadsskiftet augusti/september, meddelar handläggare Gustaf Länn.

– Ingen vi har pratat med trodde att det här stödet skulle bli översökt. Vissa regioner trodde inte att det skulle finnas något intresse alls. Det fanns en tro om att det skulle komma kanske ett 30-tal ansökningar. Antalet översteg vår vildaste fantasi, säger han till Ny Teknik.

Hur kunde det bli så?

– Vi har inte gjort den analysen ännu. Det är en del av det vi ska göra i höst, säger han.

Läs mer: Lastbilsjättar samverkar för laddinfrastruktur

350 kW effekt

För en godkänd ansökan krävs att en mängd krav är uppfyllda, bland annat att varje laddpunkt ska kunna erbjuda minst 350 kW kontinuerlig effekt och minst 175 kW vid lastbalansering mellan flera laddpunkter. De ska utrustas med anslutningsdon för likströmsladdnings av typen CCS Combo 2.

Tankstationer ska kunna leverera minst 1 500 kg vätgas per dag, flytande eller komprimerad (350 respektive 700 bars tryck).

Stationerna ska vara tillgängliga för alla, färdigställda senast hösten 2023 och vara i drift i minst fem år. Stödmottagarna måste dela med sig av lärdomar och information av användningen samt koppla upp laddpunkterna mot databasen Nobil.

Det stora antalet ansökningar har gjort att myndigheten behövt prioritera. Skälen till avslag har varierat, men det vanligaste har varit när flera aktörer ansökt om att sätta upp en station på samma plats. Hur långt aktörerna kommit i förberedelserna har också spelat in.

– Stationerna ska stå klara nästa höst, så vi har tittat på om genomförandet rimmar med det, till exempel vad gäller tillståndsansökningar och elnätsförstärkningar. En aktör som verkar vara förberedd har ju större chans att faktiskt få det gjort i tid, säger Gustaf Länn.

Läs mer: Ny standard ger megawatt-laddning för elfordon

Även för personbilar

Laddstationerna är främst tänkta för tung kommersiell trafik, men eftersom de ska vara publika så kommer även personbilar att kunna använda dem.

Om det i framtiden kan komma att avsättas ytterligare medel är högst oklart, säger Gustaf Länn. Först ska Sverige gå till valurnorna. Men informationen från de nu beviljade laddstationerna kommer att användas för att kartlägga behovet och fånga upp hur nya ladd- och tankmönster ser ut.

– Det finns ingen sådan data alls idag. Vi vet vart vissa typer av transporter åker, men inte var de stannar, hur länge eller varför. Den kunskapen kommer vi nu att kunna bygga upp stegvis, säger han.

Dessa bygger stationerna

SökandeTyp av stationLänsstyrelser
Halmstads Drivmedelsteknik AktiebolagLaddstationDalarna
Malung-Sälens kommunLaddstationDalarna
Malung-Sälens kommunLaddstationDalarna
Malung-Sälens kommunLaddstationDalarna
OK-Q8 ABLaddstationDalarna
OK-Q8 ABLaddstationDalarna
OX2 AB (publ)VätgastankstationGotland
Gotlands Elförsäljning AktiebolagLaddstationGotland
GÄVLE ENERGI AKTIEBOLAGLaddstationGävleborg
Circle K Sverige ABLaddstationGävleborg
Circle K Sverige ABLaddstationGävleborg
GÄVLE ENERGI AKTIEBOLAGLaddstationGävleborg
Recharge Sweden ABLaddstationGävleborg
T.Rosdahl El&Energi i Bollnäs ABLaddstationGävleborg
Nordron ABLaddstationGävleborg
MOTOR AKTIEBOLAGET HALLANDLaddstationHalland
Circle K Sverige ABLaddstationHalland
Circle K Sverige ABLaddstationHalland
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationHalland
Recharge Sweden ABLaddstationHalland
Allego Sweden ABLaddstationJämtland
Lundstams Återvinning ABLaddstationJämtland
Lundstams Återvinning ABLaddstationJämtland
LIR Teknik ABLaddstationJämtland
Gislaved Energi ABLaddstationJönköping
Circle K Sverige ABLaddstationJönköping
Recharge Sweden ABLaddstationJönköping
Recharge Sweden ABLaddstationJönköping
C G F Roofers ABLaddstationJönköping
Nässjö kommunLaddstationJönköping
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationJönköping
OK-Q8 ABLaddstationJönköping
Recharge Sweden ABLaddstationJönköping
Nima Energy EV 2 ABLaddstationJönköping
Hynion Sverige ABVätgastankstationJönköping
Recharge Sweden ABLaddstationKalmar
Recharge Sweden ABLaddstationKalmar
Nima Energy EV 3 ABLaddstationKalmar
PS Energi ABVätgastankstationKalmar
Recharge Sweden ABLaddstationKronoberg
Circle K Sverige ABLaddstationKronoberg
OK-Q8 ABLaddstationKronoberg
Recharge Sweden ABLaddstationKronoberg
TestInfra Sweden ABLaddstationNorrbotten
TestInfra Sweden ABLaddstationNorrbotten
TestInfra Sweden ABLaddstationNorrbotten
TestInfra Sweden ABLaddstationNorrbotten
Everfuel Sweden ABVätgastankstationNorrbotten
OK-Q8 ABLaddstationNorrbotten
kWatt ABLaddstationNorrbotten
kWatt ABLaddstationNorrbotten
kWatt ABLaddstationNorrbotten
kWatt ABLaddstationNorrbotten
kWatt ABLaddstationNorrbotten
Logifa ABLaddstationSkåne
Kraftringen Energi AB (publ)LaddstationSkåne
Kraftringen Energi AB (publ)LaddstationSkåne
HELSINGBORGS HAMN AKTIEBOLAGLaddstationSkåne
Everfuel Sweden ABVätgastankstationSkåne
Circle K Sverige ABLaddstationSkåne
Circle K Sverige ABLaddstationSkåne
Recharge Sweden ABLaddstationSkåne
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationSkåne
Öresundskraft Marknad ABLaddstationSkåne
Nima Energy EV 3 ABLaddstationSkåne
Öresundskraft Marknad ABLaddstationSkåne
Allego Sweden ABLaddstationStockholm
Circle K Sverige ABLaddstationStockholm
Circle K Sverige ABLaddstationStockholm
Einride ABLaddstationStockholm
OK-Q8 ABLaddstationStockholm
OK-Q8 ABLaddstationStockholm
OK-Q8 ABLaddstationStockholm
Recharge Sweden ABLaddstationStockholm
Nilsson Energy ABVätgastankstationStockholm
Ragn-Sells Treatment & Detox ABLaddstationStockholm
Mälarenergi ABLaddstationSödermanland
Halmstads Drivmedelsteknik AktiebolagLaddstationSödermanland
Einride ABLaddstationSödermanland
Uppsala Vatten och Avfall ABLadd- och vätgasUppsala
Vattenfall Elanläggningar ABLaddstationUppsala
OK-Q8 ABLaddstationUppsala
Recharge Sweden ABLaddstationUppsala
Recharge Sweden ABLaddstationUppsala
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVärmland
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVärmland
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVärmland
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVärmland
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVärmland
Lecab Fastigheter AktiebolagLaddstationVärmland
Flexibel Lager Partner i Rättvik ABLaddstationVärmland
OK-Q8 ABLaddstationVärmland
Umeå Energi AktiebolagLaddstationVästerbotten
BIL- NORD I LYCKSELE AKTIEBOLAGLaddstationVästerbotten
Skellefteå KraftaktiebolagVätgastankstationVästerbotten
Skellefteå KraftaktiebolagVätgastankstationVästerbotten
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationVästerbotten
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationVästerbotten
OK-Q8 ABLaddstationVästerbotten
Nordron ABLaddstationVästerbotten
Everfuel Sweden ABVätgastankstationVästernorrland
Landrins Bil ABLaddstationVästernorrland
Circle K Sverige ABLaddstationVästernorrland
OK-Q8 ABLaddstationVästernorrland
Nordron ABLaddstationVästernorrland
VOLVO POWERTRAIN AKTIEBOLAGLaddstationVästmanland
Mälarenergi ABLaddstationVästmanland
Mälarenergi ABLaddstationVästmanland
Vattenfall Elanläggningar ABLaddstationVästmanland
OK-Q8 ABLaddstationVästmanland
SALA-HEBY ENERGI ELNÄT ABLaddstationVästmanland
Hynion Sverige ABVätgastankstationVästmanland
Renova Miljö ABLaddstationVästra Götaland
Renova Miljö ABLaddstationVästra Götaland
Renova Miljö ABLaddstationVästra Götaland
Göteborg Energi AktiebolagLaddstationVästra Götaland
Skövde Energi ABLaddstationVästra Götaland
Skövde Energi ABLaddstationVästra Götaland
Skövde Energi ABLaddstationVästra Götaland
Skövde Energi ABLaddstationVästra Götaland
LBC Recycling i Värmland ABLaddstationVästra Götaland
Göteborg Energi AktiebolagLaddstationVästra Götaland
Circle K Sverige ABLaddstationVästra Götaland
Circle K Sverige ABLaddstationVästra Götaland
Circle K Sverige ABLaddstationVästra Götaland
Circle K Sverige ABLaddstationVästra Götaland
Vattenfall Elanläggningar ABLaddstationVästra Götaland
Recharge Sweden ABLaddstationVästra Götaland
Recharge Sweden ABLaddstationVästra Götaland
Circle K Sverige ABLaddstationVästra Götaland
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationVästra Götaland
OK-Q8 ABLaddstationVästra Götaland
OK-Q8 ABLaddstationVästra Götaland
OK-Q8 ABLaddstationVästra Götaland
Recharge Sweden ABLaddstationVästra Götaland
Nilsson Energy ABVätgastankstationVästra Götaland
JULA LOGISTICS ABLaddstationVästra Götaland
Recharge Sweden ABLaddstationVästra Götaland
Ragn-Sells Treatment & Detox ABLaddstationVästra Götaland
Nima Energy EV 2 ABLaddstationVästra Götaland
Ragn-Sells Treatment & Detox ABLaddstationVästra Götaland
Nordron ABLaddstationVästra Götaland
Halmstads Drivmedelsteknik AktiebolagLaddstationÖrebro
Karlskoga Energi och Miljö ABLaddstationÖrebro
Circle K Sverige ABLaddstationÖrebro
OK-Q8 ABLaddstationÖrebro
Orangegas Sverige ABVätgastankstationÖstergötland
Circle K Sverige ABLaddstationÖstergötland
Einride ABLaddstationÖstergötland
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationÖstergötland
Skellefteå KraftaktiebolagLaddstationÖstergötland
OK-Q8 ABLaddstationÖstergötland

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt