1 000 ingenjörsjobb räddas

2010-01-19 23:00  

Upp emot tusen jobb kan räddas även om Saab Automobile läggs ner. Flera ingenjörstunga företag är redan på väg att bildas. Dessutom har de självständiga bolagen Powertrain och Parts jobb i många år framöver.

I flera månader har ingenjörsgrupper på Saab planerat att bygga upp egna konsultföretag eller bolag knutna till internationella underleverantörer.

Dessutom kommer Saab Powertrain, med 300 ingenjörer, att fortsätta utvecklingsuppdrag för GM-koncernen. Till detta kommer uppdrag för kinesiska BAIC, som har köpt rättigheterna till Saab 9-3 och gamla Saab 9-5.

Senare i vår startas ett företag som ska utveckla och konstruera drivlinor för el- och hybridbilar. Detta företag bildas tillsammans med en stor underleverantör och räknar med att få biltillverkare över hela världen som kunder.

Även andra fristående konsultföretag planeras av Saabs ingenjörer.

- Inom Teknisk Utveckling har vi tittat på möjligheten att bilda "Saab Engineering" och sälja tjänster till andra, oavsett om vi lever vidare eller ej, säger Håkan Danielsson, ordförande för akademikerklubben på Saab.

Det finns inom Saab utrustning för testning, prototyptillverkning och design som kan drivas av det planerade konsultföretaget. Problemet är dock att många liknande företag har det tungt nu när stora delar av bilindustrin går på knäna.

Ett av de bolag som överlever är också Saabs moderna reservdelsanläggning Parts i Nyköping med 270 anställda. Företaget distribuerar reservdelar för Saab över hela världen och till andra GM-bilar i Norden. Här finns det arbetsuppgifter i minst tio år framöver.

Om själva bilfabriken kan komma till användning är oklart. Enligt källor inom Saab har kinesiska tillverkare hört sig för. Men ännu finns det ingen kinesisk bil som är mogen att introduceras i Europa. Det finns dock möjlighet att tillverka specialbilar i mindre serier, ungefär som finska Valmet har gjort i många år.

Däremot finns det knappast någon möjlighet att rädda hela tillverkningsanläggningen. Det råder en enorm överkapacitet på bilfabriker i Europa.

Med en energikostnad på 150 miljoner kronor per år blir det inte heller realistiskt att hålla

i gång anläggningen om tillverkningen bara sker i mindre skala. Därför riskerar stora delar av anläggningen att flyttas till andra GM-fabriker. Detta gäller de moderna plåtpressarna samt stora delar av måleriet och karossverkstaden.

Eddie Pröckl

Mer om: GM Fordonskrisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt