Fordon
Bildesignern: Jag har ett drömjobb

Det har blivit tuffare att vara bildesigner. Fler modeller ska pressas fram på kortare tid. <br>- Men det är fortfarande ett drömjobb, säger Martin Kropp, 47, svensk designer på tyska Volkswagen.
<p>Han var egentligen lovad jobb på Jaguar. Men Martin Kropp orkade inte vänta utan valde Volkswagen i stället. Det var tolv år sedan och beslutet har han aldrig ångrat. </p> <p>Vad gör du på jobbet?</p> <p>- Jag sitter på exteriör bildesign. Vi får ett chassi som grund, därpå ritar vi en exteriör form.</p> <p>- Alla designer ritar var sin bil med lampor och glas och kromlister och hela paketet. Sedan väljs det ut en bil som passar.</p> <p>Hur självständigt är ditt arbete?</p> <p>- Ganska mycket, inom givna ramar. Vi har måtten på chassit och hjulen att utgå ifrån. Sedan gäller reglerna för typbesiktning, och så har vi vissa husregler.</p> <p>Finns det ett speciellt tyskt formspråk?</p> <p>- Ja. Bilen har en speciell närvaro på vägen. Den sitter tungt på vägen. Tysk design utgår ofta från hjulen och hjulhusen. Och så har den precision.</p> <p>Hur är tyskarna att jobba med?</p> <p>- Det är rätt hård stämning ibland. Passar det inte kan man gå. I Sverige har vi en mjukare jargong. Jag har intrycket att man inte bryr sig lika mycket om varje anställd här.</p> <p>Talar du tyska?</p> <p>- Ja, det måste man lära sig. Det kan bli lite hackigt när vi kommer in på specifika tekniska frågor, då får man hjälpa till med engelska.</p> <p>Hur är arbetsbelastningen?</p> <p>- Man väntas vara kvar långt efter stängningsdags. Det räcker sällan med åtta timmar, det är oftast tio-tolv per dag.</p> <p>- Det har blivit intensivare och intensivare. När jag började var det färre modeller som skulle göras. Produktpaletten har utvecklats enormt. Processtiderna krymper, man måste vara färdig fortare.</p> <p>Hur fick du jobbet på VW?</p> <p>- Jag skickade in en mapp med skisser, teckningar och foton på modeller jag gjort.</p> <p>- Sedan blev jag kallad till intervju. Jag åkte hit, och det stämde med personkemin också.</p> <p>- Officiellt får man ett begränsat kontrakt med en prövotid på upp till 1,5 år. Men ofta kastas man direkt in i ett projekt.</p> <p>Vad har du för utbildning?</p> <p>- Det blev flera förberedande konstskolor med skulptur och målning innan jag kom in vid industridesign på Konstfack 1993. Sen tog jag min master i bildesign på Royal College of Art i London 1998.</p> <p>Hur funkar lön och levnadskostnader?</p> <p>- Det är ganska förmånligt. Lägenheterna här är billigare än i Stockholm. Jag tjänade 84 000 Euro förra året. Det är enligt vår lönetariff. Men man talar helst inte om lönen i Tyskland.</p>