Fordon

Hybridflygplanet har trippelvingar – ska testflyga 2022

BEHA-M1H. Foto: Faradair
BEHA-M1H. Foto: Faradair
BEHA-M1H Foto: Faradair
BEHA-M1H Foto: Faradair

Hybridflygplanets ska klara batteridrift i 15 minuter. Brittiska startupen Faradair planerar att inleda flygtester om tre år.

Publicerad

Flygplanskonstruktionen av kolfiberkomposit ska ha plats för 18 passagerare, alternativt tre godscontainrar.

Redan för fem år sedan gick brittiska företaget Faradair ut med att de höll på att utveckla ”världens mest miljövänliga flygplan”. Efter flera år av utveckling, med simuleringar och modelltester tror företaget att modellen BEHA M1H kan vara certifierad för trafik till 2025.

– Våra orderböcker är nu öppna. Och vi ser fram emot att få arbeta med potentiella kunder och flygplatsoperatörer när vi börjar bygga våra första prototyper senare i år, med avsikten att genomföra flygtester under 2022, säger Neil Cloughley, vd på Faradair. 

BEHA står för Bio-Electric-Hybrid-Aircraft. Batterierna kommer att driva elmotorer som används vid start och landning. Väl i luften tar en turbopropmotor på 1 600 hk över, med vanligt flygbränsle eller bioflygbränsle som drivmedel.

Solpaneler ovanpå vingarna

Turbopropmotorn laddar batterierna under färd. De laddas även av solpaneler ovanpå vingarna.

Framdrivningen kommer från två kapslade motroterande skjutande propellrar. Marschhastigheten ska ligga på på 370 km/h. I nödfall ska flygplanet klara att flyga på ren batteridrift i 15 minuter.   

Hybridflygplanets trippelvinge-konstruktion, ”triple box-wing”, ger en lyftkraft som gör det möjligt att lyfta och landa på mindre än 300 meter, enligt företaget.

Faradair hävdar att stolarna ska kunna plockas ur planet på 15 minuter och att BEHA då kan ta tre stycken LD3-lastcontainrar (4,2 kubikmeter vardera) och en samlad vikt på fem ton.

Ska klara stränga ljudkrav

Ljudnivå är en het fråga för flygbranschen, och kapslingen av propellrarna är utformad för att minimera bullret. När BEHA lyfter ska flygplanet generera 60 dBA ekvivalent ljudnivå, att jämföra med cirka 140 dBA för ett konventionellt jetplan.

Nu hoppas Faradair att möjligheten att snabbt konvertera planet i kombination med den tysta ljudnivån ska öppna för att hybridplanet kan köra passagerare dagtid och frakta gods nattetid, eftersom planet ska klara de stränga kraven på ljudnivån.

Prislappen för flygplanet förväntas i skrivande stund landa på 37 miljoner kronor.