Premium

Så här kan Sveriges vägfärjor snabbladdas i framtiden

ABB:s laddlösning med hjälp av robotarm.
ABB:s laddlösning med hjälp av robotarm.
Cavotecs laddlösning. Till vänster syns hankontakten som sitter på en kolv. Till höger syns tratten som kolven skjuts in i och som sitter på färjan. Landenheten väger cirka 900 kilo.
Cavotecs laddlösning. Till vänster syns hankontakten som sitter på en kolv. Till höger syns tratten som kolven skjuts in i och som sitter på färjan. Landenheten väger cirka 900 kilo.
Mobimars system Nector. Foto: Mobimar.
Mobimars system Nector. Foto: Mobimar.
Wärtsiläs induktiva lösning där laddenheten flyttas längs en balk. Foto: Wärtsilä
Wärtsiläs induktiva lösning där laddenheten flyttas längs en balk. Foto: Wärtsilä
Tellus får samma utseende som Neptunus, men med annan teknik för framdrivningen. Foto: Kasper Dudzik
Tellus får samma utseende som Neptunus, men med annan teknik för framdrivningen. Foto: Kasper Dudzik

Robotarm eller hydraulisk kolv? Trafikverket testar två metoder för att snabbladda Sveriges första hybridfärja. Och har redan sållat bort två tekniker.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil