Premium

Euro 7 inte den död för förbränningsmotorn som vissa befarat

Euro 7 sätter bland annat gränsvärden för partiklar, kväveoxider och kolmonoxid.  Foto: Hendrik Schmidt/AP/TT
Euro 7 sätter bland annat gränsvärden för partiklar, kväveoxider och kolmonoxid.  Foto: Hendrik Schmidt/AP/TT
För första gången regleras även utsläpp av partiklar från bromsar och däck.  Foto: Márcio Pannunzio/Zuma Press/TT
För första gången regleras även utsläpp av partiklar från bromsar och däck.  Foto: Márcio Pannunzio/Zuma Press/TT
Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen
Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen
Martin Lundstedt, ordförande för Aceas styrelse för kommersiella fordon samt vd för Volvokoncernen, är kritisk till Euro 7-förslaget. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Martin Lundstedt, ordförande för Aceas styrelse för kommersiella fordon samt vd för Volvokoncernen, är kritisk till Euro 7-förslaget. Foto: Jonas Ekströmer/TT

EU:s nya utsläppsnorm Euro 7 ställer nya krav på utsläpp från fordons avgaser, däck och bromsar. Är den alltför tam och “en gåva till fordonsbranschen” – eller blir den svår för tillverkarna att leva upp till? 

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil