Zappad grafen ger kräm åt elbilsbatteri

2012-09-03 08:02  

Laserzappa grafen så att materialet får sprickor. Använd det sedan som anod i ett litiumjonbatteri. Vips sker laddning och urladdning tio gånger snabbare.

Litiumjonbatterier kan lagra stora mängder energi, men att överföra energin till och från batteriet tar tid. Det gör att elbilar måste kompletteras med en superkondensator för att ta hand om rörelseenergin på bästa sätt. Nu presenterar nanoforskare vidamerikansk Rensselear polytechnic institute en lösning som gör att man i framtiden kan klara sig med enbart ett batteri.

Genom att zappa stora pappersark med grafenoxid skapade Nikhil Koratkar och hans kolleger ett grafenmaterial med porer och sprickor. Genom att använda materialet som anod i ett litiumjonbatteri fick jonerna ett antal genvägar in i anoden. Resultatet blev att batteriet laddades tio gånger snabbare än vanliga litiumjonbatterier. Det gällde också för urladdningen. Kapaciteten, 156 mAh/gram, kvarstod i över 1000 laddningscykler. Resultatet blev en stabil effekttäthet på 10 000 kW/kg.

Batterier med den prestanda skulle komma väl till pass i allt från elbilar till bärbar elektronik, menar forskarna.

-Vi tror att innovationen är redo att kommersialiseras, säger Nikhil Koratkar i en pressrelease.

Forskarnas resultat har publicerats i den vetenskapliga tidskriften ACS Nano.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt