Volkswagen inleder global batterioffensiv – bygger egen gigafabrik

2022-07-08 09:39  

Den första egna cellfabriken och ett steg mot att bli en global batterispelare. Nu har Volkswagen lagt grunden för koncernens framtid med sin gigafabrik i Salzgitter.

Att få kontroll över sin batteriproduktion är en ambition allt fler bilföretag har. Men där flertalet pratar mest om att ”säkra upp” – har Volkswagen valt att satsa på eget. Under torsdagen ”lades grunden” för en batterifabrik i Salzgitter.

Det hela skedde under översyn av förbundskansler Olaf Scholz och det går inte att sticka under stol att det här var ett viktigt steg för både VW och Tyskland.

– För inte så länge sedan var många av åsikten att batterier var som vilken komponent som helst. Något som man bara behövde beställa från Asien. Men i dag vet vi bättre. Leverantörskedjorna är sköra, det såg vi när ett skepp strandade i Suezkanalen och försvårade vår väg mot elektromobilitet. Eller nu inte minst efter Rysslands brutala anfall på Ukraina, sa Olaf Scholz vid ceremonin.

– I dag är en bra dag för fordonsindustrin i Tyskland och Europa. Vi vill göra skiftet till elektromobilitet och vara en ledande industriell aktör. Volkswagen visar hur framtiden för hållbar, klimatkompatibel mobilitet kan se ut. Tillsammans lägger vi grunden för att forma denna framtid i Salzgitter.

Läs mer: Svensk batterientreprenör ska bygga en ny gigafabrik i USA

Ett hem för batteriföretaget Powerco

Utöver att man nu fått officiell välsignelse över sitt ”första spadtag” är Salzgitter-satsningen en viktig hörnsten för VW-gruppens framtid. Anläggningen som blir hem för koncernens batteriföretag Powerco kommer vara helintegrerad med allt från utveckling till produktion och återvinning av batterier. Därtill kommer den vara helt standardiserad.

Volkswagens ledning och Salzgitter förbundskansler Olaf Scholz på plats där framtida battericellsfabriken ska ligga. Där Powerco kommer hålla till. Foto: Felix Björklund

Det sistnämnda är en intressant sak, för med det menar tillverkaren att man gör det enkelt för sig när nästa fabrik ska byggas – för när det kommer till produktion blir den identisk. På samma sätt som Lidl valt att bygga alla sina standardbutiker helt enligt en egen mall.

– Vi lägger inte bara en grundsten idag, utan markerar också en strategisk milstolpe. Battericellsverksamheten är en av hörnstenarna i vår strategi New Auto som kommer att göra Volkswagen till en ledande leverantör av morgondagens hållbara, mjukvarudrivna mobilitet. Etableringen av vår egen cellfabrik är ett tekniskt och ekonomiskt megaprojekt. Det visar att vi tar framtidens ledande teknik till Tyskland, sade Herbert Diess, vd för Volkswagengruppen.

Salzgitter är den första egna fabriken och efter den kommer sedan nästa att ligga utanför Valencia följt av ytterligare tre cellfabriker i Europa. Därtill avslöjade Powerco att man redan nu undersöker möjligheter för ytterligare gigafabriker i Nordamerika. Tidsplanen för när de olika fabrikerna blir verklighet är ännu så länge inte satt i sten. Men 2030 ska i varje fall de sex europeiska fabrikerna (varav Northvolt i Skellefteå räknas som en) vara igång och då är prognosen att man årligen ska ha kapacitet på 240 GWh.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt