Underjordisk älv kyler fabriken

2009-09-01 12:58  

På Volvo Lastvagnars hyttfabrik i Umeå har man tagit till ett nytt grepp för att kyla tillverkningsprocesserna och vissa fabrikslokaler. Isvatten från en underjordisk älv leds in i fabriken.

Därför behövs inte många av de traditionella kylmaskinerna och pumparna som drar mycket energi. Det blir också enklare att nå miljömålet – som gäller inom hela Volvokoncernen - att bli en koldioxidneutral fabrik senast 2011.

Vattnet som rinner i den underjordiska älven i närheten av hyttfabriken är ständigt iskallt, sommar som vinter. Det vattnet pumpas nu upp genom en två kilometer lång ledning och ansluts till det fabrikens vanliga ledningssystem. I fabriken utnyttjar man det som kylmedel i vissa produktionsprocesser men också till så kallad komfortkyla i en del gemensamma utrymmen.

Kyleffekten från vattnet motsvarar ungefär 3000 kilowatt el.

– Flera internationella studier visar att det här sättet att utnyttja naturligt kallvatten som köldmedium är det mest miljövänliga, säger hyttfabrikens informationschef Thor Persson.

Vatten från djupa sjöar och havsbottnar har kommit till användning tidigare som köldmedium, bland annat i fabriker. Men Volvo i Umeå är antagligen först i världen med att utnyttja ett underjordiskt vattendrag.

Processerna som kyls med vattnet i fabriken finns framförallt i det nya måleriet. Men också vissa svetsprocesser och en del annat på karossavdelningen kyls med isvattnet. Många andra processer kyls med vatten från Umeälven strax intill fabriken.

I projektet ”Isälvskyla” har även Umeå kommuns vattenbolag varit med, liksom Umeå universitet som bland annat haft en speciell examensjobbare på Volvo. Projektet är en del av den nationell klimatsatsningen Klimp, så staten hjälper till med finansieringen.

Totalt har fabriken lyckats få ned koldioxidutsläppen med 8000 ton per år, framförallt tack vare olika energieffektiviseringar.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt