Tre frågor utan svar kring batterifabriken i Trollhättan

2018-03-19 16:14  
Till och med statminister Stefan Löfven (S) deltog i ceremonin då GSR Capital berättade om sin kapitalinjektion i Nevs och planerna på att bygga en fabrik för sammansättning av batterier i Trollhättan.

De kinesiska planerna på en batterifabrik i Trollhättan rymmer ännu så länge få svar men många frågor.

Mycket är fortfarande oklart efter förra veckans nyheter från Trollhättan. Den första, att kinesiska GSR Capital investerar omkring fyra miljarder kronor i Nevs, välkomnades så klart av vd och koncernchef Stefan Tilk:

”Detta betyder enormt mycket för vårt företag”, sa han i ett uttalande och påpekade senare för TT:s reporter att man nu kan undvika stressen med att inte få betalt av Kina i tid.

Klart hittills:

När det gäller den andra nyheten som presenterades är mycket ännu höljt i dunkel. Känt hittills är att GSR Capital har planer på att etablera en fabrik för ”sammansättning av batterier” för elbilar på Nevs fabriksområde i Trollhättan. Kapaciteten anges till motsvarande 400.000 till 500.000 bilar per år. De ska främst användas till Nevs bilar, men också andra märken, enligt Jianghua Su, en av ordförandena i GSR Capital.

Läs mer: Kineser planerar batterifabrik hos Nevs i Trollhättan

I övrigt är informationen mycket knapphändig. Något som Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund håller med om:

– Vi är själva intresserade av att få lite mer fakta. Men jag tror att det kommer att visa sig under våren. Som vi har förstått det var det en snar byggstart på projektet. Men vi har inte fler detaljer än så.

Ett viktigt tydliggörande är att batterifabriken, om den blir av, i dagsläget inte på något vis ska drivas av Nevs. Sedan investeringen i Nevs tycks GSR Capital tycka att Trollhättan verkar vara en lämplig lokalisering, mitt i det svenska fordonsmeckat.

Placering?

Om batterifabriken ska rymmas i befintliga eller nya lokaler på Nevs område har inte fått sitt svar. Men klart är att någon typ av kontrakt mellan GSR Capital och Nevs gällande köp eller uthyrning i så fall kommer att behöva tecknas, enligt Fredrik Fryklund.

– Där kommer vi säkert att kunna komma överens, säger han.

Vad ska tillverkas?

Fabriken blir inte en konkurrent till Northvolt, som ju vill börja tillverka litiumjonceller i Skellefteå. I Trollhättan handlar det om ”sammansättning av batterier”, vilket är ett senare led i tillverkningskedjan.

Alelion aviserade nyligen en fabrik i Göteborg där såväl modultillverkning, då celler sätts ihop till batterimoduler, och slutmontering av moduler till färdiga batteripaket ska genomföras. Exakt vilka av dessa steg GSR Capital vill göra i Trollhättan är oklart.

– Det är lika bra att jag inte gissar. Vi ställer oss också den frågan. Vi hoppas att vi inom en snar framtid får besök av någon som vill förbereda det här bygget och kan berätta mer, säger Fredrik Fryklund.

Hur mycket ska tillverkas?

Hur många fordon en fabrik kan förse med batterier är inte ett jättebra mått på anläggningens produktionskapacitet eftersom batteristorleken oftast varierar. Det normala är att man anger storleken i gigawattimmar eller liknande.

Alelion planerar för en produktion på 0,5 GWh per år. Räknar man med att GSR Capitals fabrik producerar 500.000 batterier på i snitt 50 kWh stycket årligen innebär det att deras produktion blir 50 gånger större jämfört med Alelions.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt