Energi
Tekniken som gjorde bränslecellen 90 procent billigare
Det är som en scen i en film. En avspärrad del av Tokyos hamnområde. Skyskrapor i fonden. Tre underligt dekorerade bilar bränner varv på varv runt en konmarkerad bana. Det enda som hörs är däckens ljud mot asfalten, särskilt när någon av oss förare lyckas få hjulen att spinna loss.
Det är lite oklart vad vi egentligen håller på med. Toyota visar sin nya bränslecellsbil, men det vi internationella biltestare ägnar oss åt har mycket lite med själva bränslecellen att göra. Vi testar vridmoment och acceleration (som beror på vilken elmotor man använder), vi provocerar bromsar och fjädring, vi kör våra varv. Vad man kan säga om bränslecellen är att den verkar fungera – alltså omvandla vätgas till el – under dessa fältmässiga förhållanden.
Att köra bränslecellsbil är exakt som att köra elbil. Ställ spaken på D, lossa handbromsen, iväg. Bilen drivs av en elmotor som får ström från ett batteri. Men bakom batteriet sitter bränslecellen, som omvandlar vätgas från bilens trycktankar till el. Det gör att de underligt dekorerade bilarna kan fortsätta sina ryckiga turer runt hamnområdet timme ut och timme in, utan att Toyotas funktionärer blir det minsta oroliga. Det tar tre minuter att fylla på vätgas. En påfyllning räcker till eldrift i 65 mil.