Sveriges tyngsta transport går i mål med sina 700 ton

2022-06-22 12:15  

Efter 26 mil på väg med ett 100 meter långt ekipage och en lång båttur är jättetransporten framme. Transformatorn från Ludvika har nått Ljusdals kommun.

Enligt de inblandade företagen slog ekipaget svenskt rekord i tung transport. Ekipaget vägde drygt 700 ton och mätte över 100 meter på längden.

Ny Teknik har berättat om färden, som gick från Ludvika i Dalarna till Tovåsen-området i Ljusdals kommun, via en omväg söderöver för båttransport mellan Köping och Iggesund.

Transformatorn har tillverkats av Hitachi Energy och köpts av nätbolaget Ellevio. Den ska monteras vid vindkraftsklustret Tovåsen.

Läs mer: Regeringen öppnar för att förlänga kärnkraften – och för nya små reaktorer

”Mer uppmärksamhet än ett prinsessbröllop”

Det enorma ekipaget har rönt stor uppmärksamhet längs färden. Presschef Jesper Liveröd på nätbolaget Ellevio talar om tusentals betraktare längs vägarna.

– Transformatorn har fått mer regional medieuppmärksamhet än ett prinsessbröllop, säger han.

Här syns transformatorn som ska installeras i Tovåsen-området. Foto: Ellevio

På väg gick färden långsamt, i mellan 5 och 15 km/h, och mestadels nattetid för att inte störa övrig trafik.

Transportföretagen Martin Bencher Group och Mammoet har planerat färden i två år. På vissa delar har det krävt ett riktigt precisionsarbete.

– Det har varit avvägningar kring betongprover i brofundament, körteknik, svängradie, hållfasthet i mark, utgrävning under viadukter, och så vidare, berättare Jesper Liveröd.

Läs mer: Klarar Fords el-pickup att ladda fem andra elbilar?

”Åtta extra axlar”

I samarbete med Trafikverket har vägar förstärkts och körschema lagts fast.

– Över broar har personalen fått bygga om släpet och installera åtta extra axlar, köra över i ungefär 1 km/h, bygga tillbaka och sedan fortsätta, berättar Jesper Liveröd.

Transformatorn nådde målet under natten till den 15 juni. Foto: Ellevio

Vid vissa järnvägspassager har ledningar ibland behövts höjas och bommar och ljussignaler har monterats ned. I några fall byggdes ett slags ramp över övergången för att ekipaget skulle kunna köra över.

Läs mer: Volvo presenterar första vätgaslastbilen – siktar på 100 mils räckvidd

”Allt har gått smidigt”

Klockan 00.30 tidigt på onsdagen den 15 juni nådde så transformatorn sitt mål.

– Allt har gått smidigt, så de långa förberedelserna har visat sig framgångsrika, får man nog säga, säger Jesper Liveröd.

Nu ska transformatorn monteras på plats på stationen i Tovåsen. I september ska den tas i drift. Då är det el från vindkraftsparkerna Torpaberget och Björnberget som ska ledas genom transformatorn och vidare ut på stamnätet. Syftet med transformatorn är att omvandla spänningen från 140 till 415 kilovolt.

Transformatortransporten

Vikt transformator i transportskick: 390 ton.

Vikt transformator installerad: cirka 420 ton.

Längd transportekipage: ca 106–115 meter (beroende på antal hjälpfordon).

Antal transportfordon: 1–4.

Transportvikt totalt: 750 ton.

Antal hjul: 256.

Fart: 5–15 km/h.

Personal: Sju personer på släp/transport. Fler i följebilar.

Färdväg: Vägtransport från Ludvika till Köping. Båt från Köping till Iggesund. Vägtransport från Iggesund via Hudiksvall, Delsbo och Ljusdal till Tovåsen-området.

Linda Nohrstedt

Mer om: Vindkraft Elnät

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt