Svenska superladdaren höll i gång OS-ambulanserna

2018-03-28 15:13  

Med hjälp av teknik från Vikmanshyttan får medicinsk utrustning i ambulanser alltid ström. Under OS i Pyeongchang användes systemet för att hålla fordonens sekundära batterier laddade.

Moderna ambulanser har mängder av medicinsk utrustning som kräver ström för att fungera. Hjärtstartare, EKG, syrgasapparat, kommunikationsutrustning och läkemedelskyl är bara några exempel.

Dessa apparater får ström via ett sekundärt batteri, ofta av blysyratyp. Dalaföretaget CTEK, från Viksmanshyttan, har utvecklat ett system som gör det möjligt att ladda det sekundära batteriet via generatorn i motorn.

– Det som är unikt med våra lösningar är att vi kan ladda batteriet på ett väldigt bra sätt samtidigt som man drar ström ur det. Dessutom är vi väldigt bra på att hantera höga strömmar, säger Marcus Bjurman.

CTEK:s system har köpts av den koreanska ambulanstillverkaren Sungwoo som har stoppat in det i 200 av sina fordon. Åtta av dessa, en premiummodell på Huyndai-chassi, användes under OS.

– De är väldigt nöjda. Vi var nyligen på plats i fabriken och tillverkaren bekräftar att systemet har funkat bra, säger Marcus Bjurman.

Laddas med solceller

En liknande lösning har använts i ambulanser och polisbilar i London under drygt fem år. Där har totalt 37 fordon utrustats med systemet.

Dessa fordon har även solceller på taket, som kan hjälpa till att ladda batteriet både under körning och vid stillastående. Marcus Bjurman beskriver det som ”ett otroligt lyckat projekt.”

– Batteriernas livslängd gick från åtta månader till fem år eller mer och man sparade massor i koldioxidutsläpp genom att man slapp stå på tomgång för att hålla batterierna laddade. Man sparade bränsle och ökade utnyttjandegraden på fordonen när man inte behövde åka för att ladda eller byta batterier, berättar Marcus Bjurman.

CTEK är långt ifrån ensamma om att utveckla och tillverka batteriladdare. Men lösningen med solpaneler är relativt ovanlig.

– Vi är ganska unika på att samtidigt ta kraft från solpanel och motorgenerator. Samtidigt som du kör får du laddning från solpanelen, vilket minskar bränsleförbrukningen, säger han.

”Kan ha en miljöpoäng”

I både Pyeongchang och London var de sekundära batterierna av blysyratyp. Om sådana batterier får en ökad livslängd menar Marcus Bjurman att många av litiumjonbatteriernas fördelar vägs upp.

Generellt sett är blysyrabatterier betydligt billigare än litiumjonbatterier. Men blysyrabatterier väger mer och det är en klar nackdel för miljön att de innehåller giftigt bly. Å andra sidan återvinns blysyrabatterier effektivt, vilket inte än kan sägas om litiumjonbatterier.

I en opublicerad studie från IVL Svenska miljöinstitutet jämfördes miljöpåverkan från flera olika typer av batterier. Där fick litiumjonbatterier bäst resultat utifrån livslängd, verkningsgrad och vikt.

Lisbeth Dahllöf, livscykelanalytiker på IVL, har inte granskat CTEK:s miljöuppgifter men tycker att deras system låter som en bra lösning om batteriet går att ladda utan tomgångskörning.

– Om man då får betydande längre livslängd för blysyrabatterier än för litiumjonbatterier kan det hända att företaget har en miljöpoäng, säger hon.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt