Svenska ingenjörer räddar klimatet

Snart samlas världens ledare i Köpenhamn för att försöka stoppa den globala uppvärmningen. Men vad gör egentligen svenska ingenjörer för att minska utsläppen? Ny Teknik har frågat nio svenska företag.

Skippa locket på skinkpaketet, hjälp chaffisen köra grönt och sätt mer toapapper på rullen. Svenska ingenjörer är innovativa när det gäller att hitta nya vägar för att minska koldioxidutsläppen. Det visar Ny Tekniks rundringning bland svenska storföretag.

I många fall leder energibesparingen, förutom klimatvinsten, till fler fördelar, som lägre underhållskostnader och längre livslängd. Den lägre friktionen i SKFs nya rullningslager minskar energiförlusten men ger också lägre underhållskostnad eftersom lagren inte behöver smörjas lika ofta.

Alla produkterna är lanserade på marknaden under det senaste året eller ska lanseras under det närmaste året. Och det är ingenjörer i Sverige som har utvecklat tekniken.

Vilken är din favorit?

Effektivare snurr på fläktarna

SKF: Fläktar snurrar ofta dygnet runt och de står för 20 procent av industrins energianvändning. Men med SKFs nya sfärsiska rullningslager i fläktarna går det att minska energianvändning och koldioxidutsläpp.
Ingenjörerna i Göteborg har lyckats sänka friktionen i lagren med 30 procent.
–För att minska friktionen har vi jobbat med den inre geometrin i lagret. Vi har optimerat ytstrukturen, tagit bort en av rullarna, och fått en lägre viskositet i oljefilmen, säger produktchef Johan Ander.
Den minskade friktionen betyder en energibesparing i fläktarna på 0,3–0,5 procent. Besparingen kan låta marginell, men med tanke på fläktarnas sammanlagda energianvändning, finns stora besparingar att göra.

De minskar utsläpp från mobilnäten

ERICSSON: Nära hälften av alla mobilbasstationer i Afrika drivs med dieselgeneratorer, som vardera slukar 20 000 liter diesel per år. Ericsson har tagit fram en lösning som sänker förbrukningen med 40 procent. Det lyckades genom att låta generatorn arbeta med en högre, noggrant optimerad, last för att effektivisera driften. Ett styrsystem reglerar generatorn för att maximera energiupptagningen i batteriet.
–Vi har samarbetat med en batteritillverkare, som sett till att batteriet tål att arbeta ofullständigt laddat under lång tid, något som normala batterier ogillar, säger Kent Westergren, som ansvarat för utvecklingen på Ericsson.
Den nya energilösningen lanseras i Afrika i slutet av året.

Nu kräver städningen mindre

ELECTROLUX: Electrolux har just lanserat en energisnålare dammsugare – modellen Ultra Silencer Green.
Den är lika bra på att få upp skräp som en dammsugare på 2000 watt, men den använder en tredjedel mindre energi.
Bakom genombrottet står ingenjörerna på Electrolux globala FoU-avdelning i Stockholm. De använder en effektivare motor tillsammans med ett bättre munstycke.
–Om alla konsumenter som har köpt en dammsugare på över 1?300W under de senaste åtta åren dammsög med den här modellen skulle man kunna stänga två kolkraftverk på 200 MW, säger Anders Edholm, informationschef på Electrolux.
Dessutom är ungefär hälften av plasten i den nya dammsugare återvunnen plast och 92 procent av materialet i produkten är återvinningsbart.

Grönt papper kan göras vitt

SCA: SCA Hygiene Products ingenjörer har lyckats producera ett papper som är vitt och mjukt trots att det till 100 procent är gjort av returfiber med miljövänliga blekkemikalier. För att minska transporterna innehåller varje rulle fler meter papper, rullat kring en liten hylsa. Förpackningen är dessutom tillverkad av bioplast.
–Vi har strävat efter att miljöanpassa produkten så bra som möjligt genom hela produktionskedjan, säger Petter Bragd som ansvarar för SCA:s produktutveckling inom konsumentmjukpapper i Norden.

Lastbilen lär dig köra bränslesnålt

SCANIA: Släpper jag gasen i tid före backkrönet? Planerar jag mina inbromsningar? Och har jag rätt växel för den här hastigheten? Scanias ingenjörer har utvecklat ett nytt förarstöd som håller koll på hur bränslesnål körstilen är med hjälp av olika sensorer på fordonet. Föraren får i realtid beröm eller tips om vad som kan förbättras. På så vis kan bränsleförbrukningen minska med upp till 10 procent.
Den nya tekniken lanserades i september efter två års utvecklingsarbete. Jonny Andersson, projektledare på Scania, lät förare testa systemet redan tidigt i utvecklingen.
– Vi fick backa en gång för att förarna inte gillade gränssnittet. Men nu är de nöjda och tycker det är kul att tävla mot sig själva och varandra, säger han.

Mer koppar ger snålare elmotorer

ABB: Elmotorer hör till de mest ineffektiva produkterna, enligt en EU-studie. Ingenjörerna på ABB i Västerås har tagit fram en elmotor med upp till 5 procents högre verkningsgrad. Elmotorer står för hela 65 procent av svensk industris elanvändning. ABBs nya motor kallas M4BP och klarar redan de nya EU-kraven för energianvändning, som ska vara uppfyllda 2015.
– Vi har använt mer material för att öka verkningsgraden. Mer koppar i lindningen, mer aluminium i rotorn. Produkten blir dyrare, men en kund får tillbaks extrakostnaden på två tre år i lägre energikostnad, säger Åke Andersson, utvecklingschef på ABB-enheten LV Motors.

Skippa skinklocket

SCAN: Att plocka bort ett lock låter kanske inte så dramatiskt. Men den locklösa förpackning som utvecklats av en ingenjör på Scan sparar in 70 ton plast.

Bygger mobilerna av returplast

SONY ERICSSON: Koldioxid­utsläppen från en enda mobiltelefon är försumbara. Men mobilerna är många. Över fyra miljarder världen över. Därför har Sony Ericssons svenska ingenjörer jobbat för att försöka sänka utsläppen som mobilen orsakar under sin livstid. Resultatet är modellen Green Heart, som lanserades i våras. Den minskar koldioxidutsläppen med 15 procent jämfört med föregångaren. Hälften av all plast i mobilen är återvunnen och all färg är dessutom vattenbaserad. Avsikten är att flera av lösningarna ska användas i Sony Ericssons framtida mobilmodeller.

Få läsljus med solkraft

IKEA: Arbetslampan Sunnan från Ikea behöver ingen strömsladd. Den drivs av solceller och levereras med tre uppladdningsbara batterier. När batterierna är fulladdade lyser lampan i ungefär tre timmar. Laddningen tar en solig dag nio till tolv timmar. Är det molnigt tar det längre tid. Tack vare strömsnåla lysdioder drar lampan 70 procent mindre energi och har minst fyra gånger längre livslängd än glödlampor.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt