Svensk stirlingmotor lovar mest solkraft

2015-05-18 12:24  
Stirlingmotor

Ett svenskt solkraftverk med stirlingmotor är mest effektivt i världen. Det hävdar svenska Ripasso som säkrat pengar till sin första kommersiella installation.

I den gassande solen i Kalahariöknen testas sedan fyra år tillbaka ett solkraftverk från svenska Ripasso Energy. Stora spegelparaboler följer solens gång och fokuserar strålarna mot varsin gasfylld kammare. Värmen driver en stirlingmotor som alstrar el. Systemet är effektivare än något annat solkraftverk i världen, uppger Ripasso för the Guardian.

Hela 34 procent av den solenergi som träffar speglarna konverteras direkt till el som kan matas in på elnätet. Det är betydligt mer än vad vanliga, kiselbaserade solceller klarar av. Varje parabol kan ge mellan 75 till 85 megawattimmar el per år.

- Vi hoppas bli en av de största inom förnybar energi i världen, säger Jean-Pierre Fourie, chef för Ripassos sydafrikanska anläggning, till the Guardian.

Företaget har nyligen säkrat finansiering för att påbörja sin första fullskaliga installation. En utmaning för tekniken är att kostnaden måste kunna konkurrera med solceller, som sjunkigt kraftigt i pris på senare år.

Ny Teknik har sökt Ripassos vd Gunnar Larsson för en intervju. Men han skriver i ett mailsvar att han inte vill medverka i fler artiklar innan företaget har mer att rapportera.

Företaget bygger sin stirlingmotor på licens från Kockums, där tekniken ursprungligen utvecklades. Saab Kockums, som företaget numera heter, använder sedan länge stirlingmotorer för att driva ubåtar. Men den stirlingmotor som Ripasso använder för att omvandla solenergi till el är en annan typ än den som används i ubåtar.

 


Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

 

 

Stirlingmotorn drivs av värme

  • Stirlingmotorn uppfanns i Skottland i början av 1800-talet för att pumpa vatten ur gruvor.
  • Motorn drivs av värme från i princip vilken källa som helst, som sol eller något som brinner.
  • I motorns slutna system finns en gas som växelvis värms och kyls för att driva kolvarna.
  • Den mest kända tillämpningen i Sverige är Kockums ubåtsmotorer.
  • En utmaning för tekniken är den förhållandevis höga tillverkningskostnaden.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt