Svensk miljöteknik blir standard på Burger King

2020-06-04 11:00  

Malmö-bolaget Enjays energiåtervinningsenhet tar hand om sotig luft från restaurangkök. Och nu väljer Burger King att storsatsa på tekniken.

Miljöteknikbolaget Enjay, som tog en plats på Ny Tekniks 33-listan för två år sedan, gör en enhet som kan återvinna energi från tuffa miljöer som restaurangkök. Nu blir Lepido – som enheten kallas – standard i alla nya Burger King-restauranger i Skandinavien.

– Att vår energiåtervinningsenhet fungerar utmärkt på Burger King, som grillar sin mat över eld, visar att Lepido kommer kunna användas i ventilationssystem på alla typer av restauranger, säger Jesper Wirén, Enjays vd och grundare.

Att återvinna värmen ur ventilationsluft är standard i de flesta nya byggnader. Men att ta hand om luft i restaurangkök har varit en tuff utmaning. Fett och sot fastnar i traditionella värmeväxlare. Enjays lösning är en underhållsfri och självrengörande återvinningsenhet.

– Vår största ”konkurrent” på marknaden är den etablerade uppfattningen att det inte är möjligt att återvinna från restaurangventilation, säger Jesper Wirén.

Läs mer: Enjay kan återvinna energin ur den feta restaurangluften

Burger King Sverige blir den första restaurangkedjan i världen att implementera den nya tekniken i sina restauranger.

– Vi satsar på att hitta nya klimateffektiva lösningar som verkligen fungerar. Detta är ett tydligt exempel och ett steg i att göra hela vår verksamhet mer energismart, säger Iwo Zakowski, chef på Burger King Sverige.

Enligt Enjay kan varje konverterad restaurang, där energin kan återanvändas i fastighetens värmesystem, i snitt återvinna 100 000 kWh per år och ge fastighetsägaren en årlig besparing på omkring 85 000 kronor.

Enjays Lepido finns för tillfället på sex Burger Kung-restauranger i Sverige, samt en i Norge och en i Danmark. Redan existerande restauranger kan komma att konverteras vid renoveringar.

– Då det är ekonomiskt fördelaktigt för restaurangerna så kommer Lepido att monteras in vid renoveringar, säger Claes Aurell, marknadschef på Enjay.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt