Stora investeringar väntar Norge – om elbilister fortsätter som nu

2019-06-12 12:24  
Foto: Fredrik Varfjell & Erik Johansen / NTB scanpix / TT

Utan smart styrning av elbilsladdningen kan Norge behöva uppgradera sitt elnät för 12 miljarder kronor, enligt en ny rapport.

Inget annat land har omfamnat elbilen som Norge. Närmare en tiondel av hela landets personbilsflotta består nu av elbilar. Mer än hälften av nybilsförsäljningen utgörs numer av elbilar.

Men den snabba omställningen kan komma att kräva stora investeringar i elnätet. Om de flesta bilarna år 2040 är elektriska och ägarna fortsätter att ladda dem som de gör i dag, det vill säga på eftermiddagen och kvällen, kommer det kräva investeringar på uppemot 11 miljarder norska kronor, motsvarande 12 miljarder svenska kronor.

Det menar konsultfirman Pöyry i en studie utförd tillsammans med DNV GL på uppdrag av NVE, den norska motsvarigheten till Energimarknadsinspektionen, rapporterar Reuters.

Studien visar att 60 procent av investeringarna behöver göras i lågspänningsnätet, 10 procent i nätstationerna, 28 procent i högspänningsnätet och 2 procent i högspänningstransformatorerna.

Elkonsumenterna får stå för notan

Det blir elkonsumenterna som får stå för notan, menar Pöyrys norska chef Kjetil Ingeberg, eftersom separat elbilsladdningstariff inte är sannolik.

Men den höga siffran gäller bara om elbilsägarna fortsätter att ladda elbilen när de kommer hem från jobbet.

Om bilarna i stället laddas på natten med hjälp av smart styrning sjunker investeringskostnaden till nästan noll. Om bilarna fortsätter att pluggas in på kvällen men endast när batteriet är i princip tomt kan 4 miljarder norska kronor räcka.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt