Stor batteritillverkare på väg att etablera sig i Sverige

2021-12-22 15:20  
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Snart kan Svenljunga kommun ha en batterifabrik. Men många detaljer om etableringen och tillverkningen är okända än så länge.

I sydöstra Sjuhärad, söder om Borås, ligger Svenljunga kommun – och under måndagskvällens fullmäktigesammanträde släpptes en enorm nyhet: Kommunen kan bli hemvist för Sveriges nästa batterifabrik. Det rapporterar Borås tidning.

Den tänkta platsen för fabriken är industriområdet Lockryd där företaget Logistea tillsammans med Hansson Holding har tecknat avtal om en miljon kvm för en ”internationell battericellstillverkares räkning”.

Logistea anger att av dessa är cirka 380 000 kvadratmeter tänkta för själva battericellsanläggningen, övrig yta möjliggör för etablering för underleverantörer och annan bebyggelse.

Oklart vilket företag som vill etablera sig

Varken kommunen eller Logistea vill avslöja vilket företag det är som vill etablera sig i Sverige, eller vad exakt vad det är som ska tillverkas. Däremot så säger kommunen att man redan sedan tidigare har ett bra underlag.

– Omfattningen av etableringen kan vi jämföra med de förfrågningar vi fick från Volvo och Northvolt. Det är samma storleksordning, samma behov av kraftuttag och nivåer på kylvatten. Man har nämnt siffran 3 000 jobb, men vad det innebär totalt sett för hela Boråsregionen är ju en annan sak. Med underleverantörer kanske vi pratar om det dubbla antalet arbetstillfällen, säger kommunchef Magnus Nillson till DN.

Orsaken till att Svenljunga och Lockryd har hamnat på batteritillverkarnas radar beror på en rad faktorer. Närheten till väg 27 samt järnväg och goda tillgång på vattendrag är det som lyfts fram.

Dock är det långt ifrån klart att fabriken blir av. Men Stefan Hansson, vd för Hanssongruppen och delägare i Logistea, menar att själva avsiktsförklaringen som de har skrivit under med battericellstillverkaren är ett viktigt första steg.

– Nu behöver affären att marken blir klar, därpå väntar detaljplaner och inte minst miljötillstånd och länsstyrelsens godkännande. Men vi har haft en stor nytta av kommunen tidigare vända med Volvo och Northvolt, säger han till DN.  

 

Felix Björklund

Mer om: Batterifabrik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt