Stirlingfabriken klarade finanskrisen

2009-02-04 08:26  

- Vi har fått in de pengar som vi behöver. Finanskrisen har vi knappast känt av, säger Lars Linde, grundare till företaget Cleanergy som ska tillverka Stirlingmotorer och solkraftverk i Åmål.

I april ska produktionen av Cleanergys 9 kW Stirlingmotorer vara igång på allvar.

- Vi kommer att tillverka 12 motorer i månaden i den lilla fabriken som vi nu ställt i ordning. Den är på bara 1 400 kvadratmeter och är vår ”övningsfabrik”.

- Men när den stora fabriken på 12 000 kvadratmeter är klar nästa år kommer kan vi göra 1 000 Stirlingmotorer i månaden vid full produktion. Då kommer vi att ha 500 anställda och lika många till i leverantörsledet, säger Lars Linde till Ny Teknik.

På den nyligen sjösatta hemsidanCleanergyindustries.comlanserar Lars Linde sina visioner med varmluftsmotorn Stirling som elproducent.

1. Solenergimoduler

Solspeglar som driver en Stirlingmotorn med den koncentrerade solvärmen. Stirlingmotorn driver i sin tur en elgenerator. Varje solparabol har en liten Stirlingmotor upphängd i centrum.

- Vi är nu inne i en upphandling för en pilotanläggning med sju stycken Stirlingaggregat som tillsammans får en effekt på 63 kW, säger Lars Linde.

2. Gasmoduler

Stirlingmotorer som värms av naturgas eller biogas från avloppsreningsverk i kommuner med mindre än 15 000 invånare eller från gödsel och biomassa från lantbruket.

- Det finns tusentals kunder i Europa som väntar på det här, säger Lars Linde.

3. Pelletsdrivna Stirlingmotorer

Enligt Lars Linde arbetar Cleanergy med teknik för att driva Stirlingmotorerna med pellets.

Från Sverige till Tyskland och hem igen
Den tvåcylindriga 9 kW Stirlingmotor som Cleanergy ska tillverka utvecklades ursprungligen hos United Stirling i Malmö och vidareutvecklades hos det tyska företaget Solo.

Men Stirlingmotorn, vars princip uppfanns redan 1816 av den skotske prästen Robert Stirling, är en svår ingenjörsnöt att knäcka. Materialet i motorn utsätts för stora påfrestningar och Stirlingsmotorn har inte blivit någon massmarknadsprodukt.

Det tyska företaget Solo har bara tillverkat 150 motorer totalt, men nu ska Clenergy ta upp handsken och göra industriell produktion av Solomotorn.

Kockums i Malmö har förvaltat arvet av United Stirling och utvecklat en ubåtsmotor som driver den numera världsberömda utbåte Gotland, som slog den amerikanska marinen med häpnad när man tack vare den tysta Stirlingmotorn gång på gång lyckades överlista amerikanska fartyg i en årslång övning.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt