Snabbfärjor värre miljöbovar än flyget

2007-08-20 12:46  
Snabbfärjan Gotlandia

Snabbfärjorna till och från Gotland är värsta miljöbovarna. Det har Jonas Åkerman, transportforskare på KTH kommit fram till. I sina beräkningar, där han jämför flyget med snabbfärjor på sträckan Nynäshamn - Visby, visar färjorna på mycket högre utsläpp än flyget, som också anses som en miljöbov.

- Om man räknar koldioxidutsläpp per personkilometer hamnar snabbfärjorna på högre utsläpp än alla andra transportmedel, säger Jonas Åkerman.

Flyget släpper ut mellan 28 och 50 kilo koldioxid per person på den aktuella sträckan medan snabbfärjans utsläpp ligger på 60-80 kilo per person.

Farten är en viktig faktor i sammanhanget men låg beläggning under vinterhalvåret gör också sitt till för att snabbfärjorna hamnar i topp på värstinglistan.

Enligt Jonas Åkerman använder sjöfarten generellt dåliga bränslen.

- Och det krävs internationella överenskommelser för både flyg och sjöfart för att ändra på det och det har man inte fått till än, säger Jonas Åkerman.

Destination Gotland, som kör snabbfärjorna, vill inte uppge några siffror när det gäller bränsleförbrukningen, enligt Jonas Åkerman.

- Men hur man än räknar blir det mer utsläpp om man åker färja än om man flyger. Och hade man haft en koldioxidskatt på sjöfarten så hade man aldrig kört med snabbfärjor.

Per-Erling Evensen, som är marknadschef på Destination Gotland säger att det inte finns någon tanke på att sluta köra snabbfärjorna.

- Vi har ett uppdrag av staten och det gotländska samhället att bedriva sjöfart och vi är gotlänningarnas räls och asfalt.
Det går inte att jämföra flyg med sjöfart, enligt Per-Erling Evensen. Anledningen är att de gotländska färjorna inte som flyget mest transporterar människor utan godstransporterna är mycket omfattande.

Dessutom vill han påpeka att bolaget valt att miljöcertifiera sig.

- Det innebär att vi har satt som mål att reducera antalet ton olja med motsvarande 28 turer. Och det lyckas vi med.

Marie Feuk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt