Energi

Skellefteå och Västerås delar på Northvolts batteriprojekt

Nu är det klart. Skellefteå och Västerås delar på Northvolts batteriprojekt.

Publicerad

Skellefteå drog vinstlotten och ser fram emot nya arbetstillfällen när Northvolt nu bestämt sig för att förlägga sin batterifabrik i kommunen. Även Västerås får en bit av batterikakan som dock ännu saknar ganska mycket av den väsentliga ingrediensen pengar.

Northvolt meddelade i dag att batteriproduktionen och utvecklingen av dem, som företaget bedömer ska generera tusentals arbetstillfällen, hamnar i Skellefteå respektive Västerås.

Northvolts vd Peter Carlsson säger att huvudfabriken Northvolt 1 placeras i Skellefteå, med ambitionen att första spadtaget tas i slutet av 2018. Fabriken ska sedan successivt byggas ut.

– Detta kommer att skapa mellan 2.000-2.500 direkta jobb, säger Peter Carlsson.

Utvecklingsarbetet ska ske i Västerås och ska dra i gång nästa år. Det kommer att generera 300–400 jobb, säger vd:n.

– Västerås är kanske Sveriges elektronikhuvudstad, staden har den högsta andelen elektronikingenjörer och en stolt tradition kring elektrifiering.

– Och Skellefteå har en stark tradition inom storskalig industri.

Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) ser stora möjligheter efter Northvolts besked.

– Mycket affärer och affärsutveckling kommer att göras i Västerås och vi ser möjligheter till fler internationella etableringar, säger Anders Teljebäck på pressträffen.

– Vi ser att vi får en ännu intressantare arbetsmarknad, säger han och tillägger att han i dag är mycket stolt.

Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) säger att utbildningsinsatser troligen måste göras.

– Men det här är inte bara en fråga för Skellefteå utan för en hel region, säger han.

– Jag vill tillägga att det finns ett otroligt intresse att jobba för den här miljöomställningen. Men vissa kompetenser kommer vi inte hitta i Sverige, säger Peter Carlsson.

Den första delen som Northvolt ska dra i gång beräknas kosta kring 12 miljarder kronor och bolaget har i dag fått in några hundra miljoner.

Finns det en risk att ni inte når upp till det ni behöver?

– Det är inte min största oro, om intresset för en grön omställning består. Men vi är i en process där vi räknar med att presentera fler samarbetspartner och att dra i gång den större finansieringsrundan, säger bolagets vd Peter Carlsson.

– Vi håller den plan som vi har stakat ut.

Hur ska ni lösa kompetensförsörjningen?

– Vi har tid på oss, säger han och tillägger att det finns ett starkt åtagande från kommunerna, regeringen och utbildningsinstitutioner.

Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi vid KTH och forskningsledare på Entreprenörskapsforum tror att Northvolt har goda förutsättningar att få ihop det kapital som behövs för att dra i gång.

– Det är en dyr historia. Samtidigt är det något som ligger väldigt väl i tiden. Alla ska ju satsa på eldrift inom fordonsindustrin. Så det skulle förvåna mig om man inte lyckas så ihop en finansiering.

Näringsminister Mikael Damberg (S), som också deltog vid presskonferensen, var nöjd.

– Det är en stor dag i dag, inte bara för de här två kommunerna, utan för Sverige och Europa, säger Damberg.

Batterier är en nödvändig beståndsdel om Europa ska klara transformeringen framöver, fortsätter han:

– Det är inte möjligt utan batterier, säger Damberg.

Från början hade nästan 40 kommuner anmält intresse. Men i slutstriden var bara Skellefteå och Västerås kvar.