Energi

Sj kan rädda tågtrafiken med teknik från vindkraften

X2000-tåg på väg söderut från Stockholm i snöovädret söndagen den 21 februari 2010. Klicka för att se hela bilden. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX
Ulla Juntti, Järvägstekniskt centrum i Luleå. Foto: Leif Nyberg/LTU
Lennar Fransson, Luleå tekniska universitet. Foto: Leif Nyberg/LTU

En folie som snabbt värmer upp ytor och smälter is kan vara svaret på SJs tågproblem. Tekniken testas redan på vindkraftverk i Sverige.

Publicerad

Forskare vid Luleå tekniska universitet håller just nu på att dra i gång ett projekt, där man ska studera om det går att montera den här typen av värmeslingor under lok och vagnar.

- Vi tror att det kan vara ett effektivt sätt att undvika isbildning på tågen, säger Ulla Juntti, biträdande föreståndare vid universitetets järnvägstekniska centrum (JVTC) i Luleå och tidigare anställd vid Banverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här