Energi

Så ska svenska solbilen hålla sig på vägen i Australien

Magnus Andersson, läraren som startade kursen ”JTH World Solar Challenge” inför 2013 års tävling.
JU Solar Team har hittills fått med drygt tjugo sponsorer – Ahlins, Alumeco, Ansys, Autoident, Bewi, Bridgestone, CCJ, Celltech, Diab, Elmia, En Appstudio, Gocherman Solar Energy, Hammerglass, ISR Brakes, Jordi Hans Design, Jönköping Airport, Jönköping Energi, Optimera, Prototal, School of Engineering vid Jönköpings universitet, Semcon, SKF, Textreme, Creo Dynamics, Addema, Creo, Svenska Tanso och Öhlins.
Solracern från Jönköping. Foto: Ju Solar Team
Foto: Ju Solar Team
JU Solar Team var med sin Natural Magic Energy det första studentlag i Sverige som deltog i World Solar Challenge.
Tävlingsbilen får vara max 4,5 meter lång, 1,8 meter bred och ha max 6 kvadratmeter solpanel. Batteriet får inte vara större än 5 kWh. Det räcker till ett par mils körning utan uppladdning från solcellerna.
World Solar Challenge, eller VM för solbilar, går vartannat år tvärs över den australiska kontinenten från Darwin i norr till Adelaide i söder.
Karossen är tillverkad av olika typer av kolfiber och förarhytten förstärkt med glasfiber för att minimera risken för vassa splitter från kolfiber vid en olycka. Foto: Ju Solar Team
Hjulupphängningens geometri för bättre uppförande på vägen har varit ledstjärnan. Hjulupphängning och styrning är egentillverkad i höghållfast aluminium. Foto: Ju Solar Team
Den nya bilen är lägre än föregångaren och ska bli både snabbare och mer kursstabil. Den har ännu inte fått något namn. Foto: Ju Solar Team
Här förbereds bilens övre formhalva. Det första lagret med glasfiber täcks med spackel. Teamet är uppdelat i fyra delprojektgrupper – kaross, fordonsdynamik, elektronik och ledning/marknad/pr. Foto: Ju Solar Team

Revansch! Det är drivkraften för de tolv studenterna i JU Solar Team i Jönköping som nu bygger en helt ny solracer för att delta i den 300 mil långa solbilstävlingen World Solar Challenge i Australien i höst.

Publicerad

Om fyra veckor ska den nya bilen vara klar för provkörning.  Den blir lägre och mer kursstabil än föregångaren, som blåste av vägen i hård vind halvvägs genom loppet i förra tävlingen för två år sedan.

Den får också en helt ny, speciallindad 5 kW navmotor från japanska Mitsuba på höger bakhjul, nya Boston Power Swing-batterier, sex kvadratmeter nya kiselsolceller från Sunpower, specialgjorda  Bridgestone-däck, lättrullande SKF hybridlager, sportstötdämpare från Öhlins och ny MPPT-elektronik från Drivetech som kontrollerar spänningen mellan solceller, batterier och motor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här