Så gör du din egen biodiesel

2008-10-21 23:00  

Trött på att åka till macken? Med utrustning för någon tusenlapp kan du göra biodiesel hemma i garaget.

Allt som behövs för tillverkning i liten skala är en tank, en pump, lite kemikalier och någon form av olja eller fett.

I Sverige är raps den vanligaste råvaran medan amerikanska tillverkare ofta använder sojaolja eller majsolja.

Nu dyker det upp allt fler apparater för tillverkning av mindre volymer.

- Men i princip kan du göra biodiesel i ett vanligt kar i trädgården, säger Bengt Jonsson, lantbrukare som tillverkat linolja och oljepressar i tjugo år.

I USA finns grupper med aktivister som samlar använd matlagningsolja från restauranger och kaféer och tillverkar sin egen biodiesel. De senaste åren har också antalet kommersiella biodieselstationer ökat snabbt.

Även i Sverige finns det privatpersoner, oftast bönder, som gör sin egen biodiesel. Däremot är det oklart vilka regler som gäller för den som vill använda begagnad frityrolja i tillverkningen.

Just nu går kommunerna och återvinningsindustrin och väntar på ett lagförslag som ska förtydliga om olja är hushållsavfall, och därmed tillhör kommunerna, eller om restaurangerna kan sälja sitt flott till vem som helst.

Ett annat problem är att priset på råvarorna stigit de senaste åren. För tio år sedan kostade 1 kilo raps drygt 1 krona. I dag är priset tre gånger så högt.

Bengt Jonsson räknar med att det krävs 3 kilo raps för att göra en liter biodiesel. Det innebär att enbart råvaran kostar cirka 10 kronor. Till det måste man lägga kostnaden för kemikalier och annan utrustning.

En del av pengarna kan man få igen genom att sälja rapsens frökaka och glycerolen, som blir över när biodieseln är färdig.

- Men i dag är det ändå för dyrt att tillverka sin egen biodiesel, tycker Bengt Jonsson.

- Man ska vara miljöentusiast och vilja lära sig tekniken för att det ska vara värt besväret.

Apparater:

Fuelpod 1,2 och 3

Brittiska biodieselprocessorer. Ettan är en liten manuell anläggning, som kan tillverka 40 liter per dygn. Tvåan och trean är halvautomatiska och producerar 50, respektive 100 liter om dygnet. De dyrare modellerna har också inbyggd tankpistol, som gör det lätt att tanka.

Pris i Storbritannien: från drygt 1100 brittiska pund (drygt 13 000 kronor), inklusive mons för den billigaste modellen till drygt 4000 pund (nästan 50 000 kronor) för den största.

BioPro 190

Automatisk biodieselprocessor från USA. Producerar nästan 200 liter biodiesel på 48 timmar. Inbyggd tankpistol.

Pris i USA: nästan 8400 dollar (drygt 55 000 kronor), plus moms.

http://www.greenfuels.co.uk/

Freedom Fueler

Lite mer skrymmande amerikansk maskin. Klarar 150 liter per dygn. Med extratank upp till 600 liter per dygn. Finns i ännu större storlekar, men då blir det för trångt i garaget.

Pris i USA: nästan 3500 dollar (knappt 25000 kronor) för den minsta modellen.

http://www.homebiodieselkits.com/

Biodieselprocessor tillverkad av en begagnad mjölktank

Bengt Jonssons egen lågbudgetvariant. I största laget för hemmabruk, men billig att köpa och tillverka. Rymmer från 1000 liter.

Pris: skrotade tankar finns från cirka 2000 kronor.

http://www.oilpress.com/biodiesel-information-fran-skeppsta-maskin-ab.htm

Så gör du din egen biodiesel:

• Mät upp hur mycket rå kallpressad rapsolja som ska processas.

• Mät upp mellan 14 och 22 procent metanol.

• Mät upp 0.9 procent kaliumhydroxid.

• Blanda metanolen med kaliumhydroxiden och rör om i sex minuter. Blandningen ska vara jämn och fin, utan klumpar.

• Häll blandningen i rapsoljan.

• Blanda väl. Vänta 1 dygn.

• Nu finns cirka 10 procent glycerol i botten.

• Pumpa ur rapsoljan som nu heter RME till en tank som man kan tanka ifrån.

• Tappa ur glycerolen.

• Kontrollera bränslet med ph-sticka. Om du får värdet 7 är biodieseln färdig. Oljan ska vara så klar att man kan läsa en tidningsartikel genom den.

Den kritiska fasen i tillverkningen är när katalysatorn blandas med metanolen, då bildas metoxid som är ett starkt frätande ämne.

Läs varningsföreskrifterna på de olika insatsvarorna, till exempel kaliumhydroxid och metanol Se till att ha bra ventilation, bär skyddskläder, ögon- och inandningsskydd klass P2.

Om olyckan är framme – sök genast vård!

Så mycket kostar det att köra på biodiesel:

För att göra biodiesel i vårt exempel krävs raps, metanol (20 procents inblandning) och kaliumhydroxid.

Vi räknar på aktuellt rapspris (3,40) och att metanolen kostar cirka 7 kronor litern. Kostnaden för arbete, investeringar i utrustning och el är inte inräknad.

Det behövs 3 liter raps och 2 dl metanol för att göra en liter biodiesel. Det ger det en kostnad per liter på 10,20 + 1,40 + 30 öre för övriga kemikalier = 11.90 kronor

Sedan säljer vi frökakan som blir över till djurfoder och kasserar in 4 kronor (glycerolen blir avfall i det här exemplet).

Kostnad per liter: 7,90 kronor

För en bilist som kör 1500 mil om året med en bil som drar 0,7 liter per mil kostar det alltså knappt 8 300 kronor om året att tanka med biodiesel.

Samma körsträcka och bränsleförbrukning med bensin (cirka 11,80 kronor per liter) ger en årlig kostnad på nästan 12 400 kronor.

Med diesel (cirka 12,50 kronor per liter) blir kostnaden över 13 000 kronor.

Tillstånd:

Tidigare var småskalig tillverkningen av biodiesel så främmande för svensk lagstiftning att den placerades på samma nivå som kemiska industrier. Därmed krävdes det massor med pappersexercis och ett godkännande från miljödomstolen för att få göra sitt eget bränsle.

Men från och med årsskiftet behöver tillverkning i mindre skala bara anmälas till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.

Du måste också ha ett tillstånd från kommunen eller Räddningstjänsten för att få hantera brandfarliga varor.

- Kommunerna avgör varje enskilt fall, men bor du utanför tättbebyggt område bör det inte vara några problem att få tillverka biodiesel, säger Jenny Nilsson, miljöhandläggare på länsstyrelsen i Örebro län.

- Däremot kan det vara svårare att få tillstånd om du bor i en villa mitt inne i stan’.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL