Energi

Roterande rör driver skepp med vinden

I september 2008 ska ett märkligt skepp ge sig ut på jungfrufärd. Ombord på lastfartyget E-Ship står fyra 27 meter höga cylindrar och snurrar. De är i ordets riktiga bemärkelse vindsnurror, och driver fartyget framåt.

Publicerad

Fartyget byggs gemensamt av varvet Lindenau i Kiel och vindkraftverktillverkaren Enercon. Framdrivningen sker med dieselelektriskt maskineri och med de fyra roterande cylindrarna, som fungerar som segel.


Cylindrarna kallas Flettner-rotorer, och framdrivningen bygger på den s k Magnuseffekten. Effekten uppstår när en cylinder roterar i en luftström. På ena sidan accelereras luften, på den andra sidan bromsas den.


På den sidan där luften strömmar snabbast uppstår ett undertryck, precis som på en flygplansvinge. Undertrycket utnyttjas för att driva fartyget framåt.


Flettner-rotorer är tio gånger så effektiva som vanliga segel med samma yta. Konstruktörerna räknar med att E-Ship ska komma upp i 16 knops fart vid en vindhastighet av 7 knop.


Den farten passar det 130 meter långa och 22,5 meter breda lastfartyget. Bränslebesparingen ska uppgå till mellan 30 och 40 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här