Professorn drömmer <br></br>om en helsvensk elbil

2007-12-18 07:30  

Innovationsprofessorn Harry Frank på ABB vill ha en svensk elbil som drivs av solpaneler. Vi har biltillverkare och vi har elproducenter. "Självklart borde vi ha en svensk elbil", säger han till Ny Teknik.

- Soltekniken är inte riktigt ekonomiskt framme ännu och inte heller elbilstekniken. Men när allt detta finns på plats kommer svenskarna att springa benen av sig till Clas Ohlsson och Ikea för att köpa solpaneler till elbilen. Allt för att kunna köra bil gratis. Det är något som vi svenskar alltid lockats av, sade Harry Frank.

Harry Frank, var tidigare forskningschef på ABB och legendarisk för sina innovationer inom högspänningstekniken. Flera av de produkter som han utvecklat för elkraftsindustrin räknas som banbrytande upptäckter inom den globala elkraftsbranschen.

Han är fortfarande anställd på ABB, nu som energieffektiviserare, och han är Sveriges mest övertygande elkraftsmissionär.

Svensk el är en miljövänlig råvara
Han anser att elkraft bättre ska tas tillvara i all svensk produktion och att svensk industri kan marknadsföra sina exportprodukter som miljövänliga.

- Svenskt tidningspapper, som har el som en av råvarorna, är mycket mer miljövänligt än till exempel brittiskt papper, som innehåller mycket mer inbäddad koldioxid, säger Harry Frank.

Vindbranschen vill också ha elbilar
Att elbilarna lockar elproducenterna bekräftas också av vindkraftsproducenternas förening Svensk Vindkraft.

När elbilarna börjar rulla på allvar kommer vindkraftsindustrin att erbjuda bilägarna att köpa andelar i vindkraftverk. 45 TWh bilbränsle ska kunna ersättas med 10 TWh vindel, deklarerade vindkraftsutredaren Nils Andersson i en rapport för en månad sedan.

- Den bild vi ser framför oss är att man kopplar samman bilen med ett paket av förnybar elektricitet, till exempel andelar i vindkraftverk så att man kan köpa "bränslet" till självkostnadspris, säger Nils Andersson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt