Piteå-fabrik ska koka 100 milj liter biodiesel

2006-11-21 13:01  
Lars Stigsson, vd Sunpine

Rester från massaindustrin ska bli biodiesel i en helt ny fabrik i Piteå. Bakom planerna finns företaget Sunpine som räknar med att börja bygga redan nästa år.

- Inom ett par veckor ska tillståndsansökan lämnas in till miljödomstolen, säger Lars Stigsson, som är vd för Sunpine.

Enligt hans planer ska tillverkningen i den nya fabriken dras igång 2008 och ge 100 miljoner liter biodiesel per år. Det är dubbelt så mycket som idag tillverkas i Lantmännens biodieselfabrik i Karlshamn. I Stenungsund byggs en anläggning som är större, 170 miljoner liter.

Den nya fabriken kräver en investering på minst 250 miljoner kronor och vem som ska betala det är ännu inte klart. Lars Stigsson är dock optimistisk.

- Finansieringen kommer att lösas. Biodiesel är hett, säger han.

Både produktion och användning av biodiesel expanderar snabbt i EU. Det visar bland annat en ny marknadsöversikt från Jordbruksverket. Rapsolja är den vanligaste råvaran och det är också den som används i de andra biodieselanläggningarna i Sverige.

I Piteåfabriken ska biodieseln tillverkas av tallolja, en restprodukt som bildas vid massatillverkning.

- Det är energieffektivt eftersom man använder en råvara som redan finns, säger Anders Lewald som är enhetschef vid Energimyndigheten som sponsrat flera inledande studier.

Tillgången på tallolja är dock begränsad och det kan bli konkurrens om råvaran. Den används idag för tillverkning av olika kemikalier.

Det kan därför bli aktuellt att använda också andra råvaror i den nya anläggningen, som biprodukter från palm-, raps- och sojaoljatillverkning.

Biodiesel anses inte bidra till koldioxidutsläppen, eftersom de råvaror de baseras på binder koldioxid från luften när de växer. Sådana koldioxid-neutrala bränslen är skattebefriade

i Sverige fram till 2008.

Den nya regeringen har i budgeten flaggat för att förlänga skattebefrielsen till 2013, bland annat för att underlätta för företag som vill bygga upp verksamheter inom området.

- Skatteincitamenten kommer att ge oss god lönsamhet, säger Lars Stigsson.

De flesta nya dieselbilar kan köras på biodiesel. De äldre kan blanda den vanliga dieseln med biodiesel.

Lars Stigsson själv kör en Mercedes med bensinmotor.

- Men min nästa bil blir en dieselbil, försäkrar han.

- Den ska jag tanka med biodiesel i Piteå.

Siv Engelmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt