17:07: Presidenten och statsminister Fredrik Reinfeldt lämnar nu biblioteket.
17:01: Volvos vd Olof Persson pratar nu med Obama och berättar om satsningen på elektriska hybridlinan. Det är en kombination av eldrift och förbränningsmotor i exempelvis lastbilar. Projektet som Obama fick se var en elhybridmotor till stadsbussar.
– Vi har mycket samarbete med våra amerikanska kollegor, säger Olof Persson.
16:59: Carina Lagergren berättar om hur bränsleceller anpassade för fordon kan ersättas bensinbilen .
- Excellent, thank you, säger Barack Obama.
16:57: Nu samtalar Obama med Carina Lagergren, professor vid skolan för kemivetenskap.
16:43: Barack Obama pratar med Vd:n för Solvatten, Petra Wadström. De pratar om vattenreningsteknik.
16:42: Nu kommer president Barack Obama.
- Hallo, säger han.
16:40: Nu knäpptyst i rummet.
16:39: Amerikanska medier rusar in i biblioteket.
16:38: Här finns bland annat KTH-studenternas eko-bil Sleipner.
16:34: Strax ska president Barack Obama gå ned för en liten trappa i biblioteket. Han får träffa forskare och företrädare för Volvo och lilla teknikbolaget Solvatten. Varje station får träffa presidenten i åtta minuter.
16:23: Helikoptrar börjar att surra ovanför våra huvuden i KTH:s bibliotek.
De projekt som presidenten fick ta del av är:
- Solvatten från företaget med samma namn. En vattenreningsväska för utvecklingsländer.
- Bränsleceller för hållbar transport- och energisektor. Presenteras av professor Göran Lindbergh och hans team från KTH.
Företaget bakom bränslecellen heter Bloom Energy och har fått enorm uppmärksamhet i media över hela världen runt 2010 och vid lanseringen uppträdde företagets grundare tillsammans med Kalifornien guvernör Arnold Schwarzenegger. - Svensk bränslecellsteknik i form av en hybridbil som kallas ”Sleipner”.
- Volvos elektriska hybriddrivlina.
Tidigare i dag lovade Reinfeldt och Obama i ett gemensamt uttalande att dubbla satsningarna inom förnyelsebart energi och bjuder in fler att delta i svenska-amerikanska alliansen SAGA.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.