Energi

Nya batteriet förlänger räckvidden med tejp

Det nya batteriet på rulle. Foto: Fraunhofer

Snart är räckviddsångest en historisk plåga. Tyska forskare håller på att utveckla ett unikt batterikoncept: Deras system med tejp kan ge elbilar en körsträcka på 100 mil.

Publicerad

När det kommer till elbilar har räckvidden varit ett stort problem. Batterierna tar upp enorm plats vilket ger begränsningar. Att de är väldigt dyra har inte heller gjort det enklare att lösa problemet. Men snart kan både räckviddsångest och utrymmesbrist vara löst.

I dagens elbilar sitter det hundratals separata battericeller som alla behöver ett hölje, kopplingar och sensorer. Tyvärr innebär det att mycket utrymme går åt till andra delar än själva batterierna. Ett tydligt exempel är Teslas/Panasonics batterier där endast 40 procent av totalvolymen består av själva battericellerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här