Energi

Ny teknik ska ge grönare batteriåtervinning – Stena Recycling storsatsar

Det som driver på utvecklingen i Europa är både den exploderande elbilsmarknaden och den nya EU-lagstiftning som väntas vara på plats 2026. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Marcus Martinsson, produktområdeschef för batterier, Stena Recycling Group. Foto: Stena Recycling group

Miljön är ett viktigt argument för många som skaffar elbil – men vad händer med elbilarnas metallstinna batterier när de är uttjänta? Återvinning av litiumjonbatterier har blivit hett i Europa. Stena Recycling är ett av företagen som storsatsar.

I Halmstad står byggnaderna redan klara. Nu installeras maskinerna och i april 2023 ska återvinningen rulla i gång, till en början med en kapacitet att ta emot motsvarande cirka 15 000 ton elbilbatterier per år. Men det här är bara början, enligt produktionsområdeschef Marcus Martinsson, som leder Stena Recyclings batterisatsning.

– På lång sikt blir det här en betydande återvinningsgren, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här