Norsk vätgasfabrik blir en av världens största för grön vätgas

En av världens största fabriker för grön vätgas etableras i Norge. Den ska drivas helt med förnybar energi.

Lilla Jelsa i Suldal i Norge är kanske mest känt för att ha Europas största stenkrossfabrik. Snart kan bygden också göra sig internationellt känd för att leverera vätgas, producerad på norsk vattenkraft, till Europa.

Om allt går enligt planen blir anläggningen en av världens största vätgaselektrolysanläggningar som drivs med förnybar energi.

Endast Shells nya anläggning i Köln i Tyskland kommer att kunna mäta sig. Fabriken i Jelsa ska ha lika stor kapacitet: 10 megawatt.

Fabriken ska byggas i Jelsas gamla plasttunnefabrik, som lades ned under 2009. Här finns över 6 000 kvadratmeter yta i två plan och en tillhörande djupvattenkaj. Det blir viktigt eftersom tanken är att exportera stora delar av det som produceras till Europa.

Vd för Norsk H2 AS, Rainer Winfried Speth, berättar att det är stor efterfrågan på grön vätgas i Europa. I dag är vätgasen på marknaden i huvudsak grå, det vill säga framställd med CO2-utsläpp.

Nya fabriken ska tillverka vätgas utan koldioxidutsläpp

Det är en grupp tyska företag som står bakom etableringen. Byggandet ska påbörjas i juli och anläggningen blir motsvarande Shells anläggning i Tyskland. Inte bara gällande kapacitet utan även på grund av att den byggs av samma leverantör; brittiska ITM Power.

Det är europeiska investerare som står bakom initiativet i Suldal. Största aktieägaren (52 procent) är tyska AIH, Alternative Investment Handelsgesellschaft Holding GmbH, som grundades 2013 för att investera i kommersiellt livskraftiga vätgasprojekt.

Tar ett och ett halvt år att bygga vätgasfabriken

Areva H2 Gen (28 procent) är en fransk producent av vätgasgeneratorer. Hyentec (15 procent) är en leverantör av vätgassystem. Vd Rainer Speth äger själv fem procent av aktierna i företaget.

Det kommer enligt projektets tidsplan att ta ett och ett halvt år att bygga fabriken. Under 2020 ska de första leveranserna av vätgas producerad med norsk vattenkraft från Suldal att levereras.

Rainer Speth räknar med att de under första produktionsperioden kommer ha behov av fem anställda direkt i produktionen. Medan Shells anläggning i Köln har byggts uteslutande för raffinaderiverksamhet, kommer Norsk H2 nästan uteslutande leverera till mobilitet, förklarar Rainer Speth.

Svensk stålindustri bygger unikt lager för vätgas

Det är således vätgas som ska tankas i bilar, bussar, lastbilar, båtar, tåg och annat som producerar el genom bränsleceller.

Rainer Speth säger att de redan har konkreta förfrågningar om leveranser till aktörer på kontinenten och dessutom till konkreta projekt hemma i Norge. Hur stor del som ska gå till export är ännu inte klart.

Det är inte vätgasbilar som blir huvudmottagare av leveranserna.

- Det är fartyg och kanske finns det även industrier som vill ha grön vätgas. Det kan hända att industrier väljer grön vätgas om det inte har för stor påverkan på deras priser, säger Rainer Speth.

Han lägger fram aluminiumfabriken på Karmøy i Norge som ett exempel. Den ska vara världens grönaste aluminiumfabrik. Produktionen kräver vätgas men använder inte grön vätgas idag.

- Vår filosofi är att när erbjudandet väl finns så vill fler satsa. När det närmar sig början av produktionen kommer många att komma med sina projekt, sina beställningar och önskemål om att köpa grön vätgas. Då har de möjlighet att satsa något de inte kunde innan, säger han.

Rainer Speth tror inte att det blir svårt att få sålt vätgas och hänvisar till att vi närmar oss nollutsläpp mer och mer. Norgegruppens transportör Asko har till exempel ett projekt där deras lastbilar ska få gå över till att drivas med vätgas. Sannolikt med vätgas de själva producerar.

Artikeln var först publicerad i Teknisk Ukeblad.

Shell ska bygga anläggning i Köln

Tekniken i både den planerade tyska och i den norska anläggningen har utvecklats av franska Areva H2 Gen, som använder elektrolysprocessen av typen Pem, polymeriskt elektrolysmembran.

Bakom både den tyska anläggningen står Shell och det brittiska vätgasföretaget ITM Powers. Fabriken presenteras som världens största vätgasfabrik, och ska byggas i orten Wesseling, nära Köln i Tyskland.

Anläggningen kommer att kräva en investering på 20 miljoner euro, enligt företagen. Hälften har säkrats via EU-fonden "Fuel Cell Hydrogen Joint Undertakning".

Den ska stå klar 2020.

Marius Valle/Teknisk Ukeblad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt