Nilar tar över efter Ericsson i Gävle

Sammanställning över större batteritillverkare ur japanska rapporten "Winning in the Gigantic New EV Market" från Nikkei Electronics Asia. (Klicka för större bild)

Nu slipper Ericssons lokaler i Gävle gapa tomma vid årsskiftet. Svenska bolaget Nilar etablerar sig på orten för att bygga batteripaket och räknar med att anställa 125 personer. 

Redan i morgon torsdag börjar det svenska bolaget Nilar att rekrytera ledningsgrupp och personal i Gävle.

Företaget ska tillverka och utveckla nickelmetallhydridbatterier för olika branscher och kommer att ta över telekombolaget Ericssons gamla lokaler på orten.


—Till en början kommer vi att anställa 125 personer men i förlängningen kan det bli upp emot 200 anställda, säger Lars Fredriksson, vd för Nilar, som har huvudkontor i Täby medan utveckling av battericeller och batterilager ligger i USA.

Varför blev det Sverige?

—Våra stora kunder finns i Europa men våra största projekt just nu finns i Sverige, säger Lars Fredriksson.

Vilka projekt det handlar om kan han inte yppa än så länge av hänsyn till kunderna.

Men Nilar räknar med att kunna sälja och anpassa sina batterisystem inom tre olika branscher: fordonsindustri, telekomindustri (inte minst när det gäller avbrottsfri reservkraft) och inom området intelligenta elnät.

–Våra projekt i Sverige spänner över samtliga dessa tre områden, konstaterar Lars Frediksson.

Ytterligare en tung anledning till att bolaget etablerar verksamhet i svenska Gävle är tillgången på personal.

När Ericsson avvecklar sin basstationstillverkning och utveckling vid årsskiftet riskerar uppåt 900 personer, bland dem många ingenjörer och tekniker att bli arbetslösa.

–En anledning är just att det finns rasande kompetent personal på orten, betonar Lars Fredriksson.

De 125 anställda kommer att jobba både med produktion av nickelmetallhybridceller, hela batteripaket, samt med utveckling av batteripaketen.

–Vi är färdiga med battericellsutvecklingen. Nu handlar det om att bygga färdiga paket och anpassa dem mot våra olika kunder, konstaterar lars Fredriksson.

Han påpekar att när det gäller elbilar och batterisystem så återstår en hel del utveckling och grundforskning:

–Livslängdsfrågan är inte löst och när det gäller laddningsbarheten måste man se över infrastrukturen.


Nilars vd var med och grundade komponentdistributören OEM 1974. Han byggde senare upp företagets danska dotterbolag innan han sålde och lämnade bolaget. 1992 blev han vd i Optima Batteries i USA. Därefter byggde han upp bolaget Gycom.

Batterbolaget grundade han 2000 med Optimas chefsingenjör Neil Puester. Ett år senare tillverkade Nilar en första prototyp av sitt bipolära batteri av typen nickemetallhydrid.


I dag har företaget 20 anställda varav tre i Täby. Resten finns i Denver, Colorado. Nilars batteri är av samma typ som används av Toyota i elhybriden Prius. Nilars batteri är dock enklare att tillverka och därmed billigare.

Elbil Norge har valt Nilars batteri till elbilen Buddy. Nilar ska leverera batterier till 1500 bilar. Buddy, som tillverkats i 15 år, är egentligen inte en bil i lagens bemärkelse utan registreras som motorcykel och har plats för tre personer.

Det är en tuff batterimarknad som Nilar nu ger sig in i.  En konsultrapport från Roland Berger Strategy Consultants  spår att bara sex-åtta globala företag överlever utslagningen.
-         Elbilarna är i dag är helt beroende av subventioner av olika slag. Förr eller senare kommer sanningens ögonblick då subventionerna minskar eller försvinner. Då kommer kostnaderna att få en helt annan prioritet, säger Lars Avellan, som forskar kring bränsleceller och batterier på forskningsinstitutet SWEREA IVF.

-         Men det ger  en konkurrensfördel för batterier av typen nickelmetallhydrid, som är billigare än litiumjonbatterier.  Nilars tekniska lösning är spännande eftersom den kan sänka tillverkningskostnaderna ytterligare för den här typen av batterier.

– Att Nilar etablerar sig här bidrar också till att stärka den positiva utveckling som redan pågår inom regionens näringsliv.
- Det känns som om det har vänt och jag är övertygad om att det här kommer att leda till något positivt inte bara för Gävle utan för hela vår region, säger landshövding Barbro Holmberg i ett pressmeddelande.

Lasagne eller rulltårta

Det som skiljer Nilars konstruktion från traditionella batterier av typen nickelmetallhydrid (NiMH) är hur komponenterna placerats inuti batteriet. Ett traditionellt batteri påminner om en rulltårta med tre lager: katod, skiljevägg (separator) och anod. De här tre lagren rullas ihop tillsammans, med en positiv kontakt i ena änden av rullen och en negativ i andra änden.

Alla de här runda rulltårtorna läggs sedan i batteriet och svetsas samman, positiv kontakt till negativ, negativ till positiv och så vidare.

Problemet med rulltårtorna är att det blir mycket tomrum runt dem, alltså en massa spillyta inuti batteriet. Det innebär också att elektronerna måste åka en lång berg- och dalbana inuti rullarna, något som kostar energi och alstrar värme.

Nilars bipolära battericeller påminner mer om en lasagne, där lager efter lager läggs på varandra.

Fördelen med en sådan här konstruktion är att elektronerna kan färdas snabbare och enklare mellan anod och katod. Det gör också att man kan utnyttja insidan av batteriet mycket effektivare än om man stoppar in runda celler.

Konstruktionen innebär också att man spar en komponent. Anoden i cell 1 är samma komponent som katoden i cell 2. Det ger både lägre kostnader och större effekttäthet.

 

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt