Naturgasen flyter allt mer i rören

2014-04-18 06:00  

Snart öppnar landets­ andra terminal för flytande naturgas i Lysekil. En tredje byggs i Göteborg. Intresset växer i Sverige och ute i Europa ses LNG som alternativ till Putins gas.

Ännu en lastbil lämnar gasföretaget AGA:s terminal i Nynäshamn söder om Stockholm. Ungefär en timme har det tagit att fylla tanken med isande kall, flytande naturgas, LNG. Nu ska den vidare till någon av AGA:s kunder som bytt ut sin olja mot naturgas.

– Tidigare var det bara möjligt om du låg i anslutning till ett gasnät, men LNG kan transporteras som vilket annat bränsle som helst, säger Carl-Lennart Axelsson, marknadschef för LNG, på AGA.

LNG-terminalen i Nynäshamn öppnade för tre år sedan och är Sveriges hittills enda. Men nu är fler på gång. I mitten av maj öppnar norska Skangass i samarbete med oljebolaget Preem en terminal för 30 000 m3 flytande naturgas i Lysekil.

I förra veckan startade också röjningsarbetet inför bygget av en LNG-terminal i Göteborg.

– Vårt mål är att ha första etappen klar och kunna erbjuda LNG under 2015, säger Saila Horttanainen, informationschef på Swedegas, som äger och driver det svenska stamnätet för naturgas och som bygger den nya terminalen i samarbete med det holländska företaget Vopak och Göteborgs hamn.

Även i Gävle finns planer på en LNG-terminal, även om något beslut ännu inte fattats.

En liter LNG motsvarar 600 liter naturgas. Gasen görs flytande genom att kylas ner till –160 grader C. Väl i flytande form kan den lagras och transporteras i isolerande tankar.

Till Nynäshamn kommer LNG:n med båt från Norge eller Nederländerna. Vid kajen pumpas den över i lagringstanken som totalt rymmer 20 000 m3.

Största kunden är grannen Nynas oljeraffenaderi som får sin gas via en ledning direkt från terminalen.

Företag inom sjöfart och industri tittar på LNG som ett alternativ, främst till eldningsolja, för att möta nya miljökrav.

Från och med nästa år gäller nya hårdare regler för svavelutsläpp för fartyg som trafikerar Östersjön.

– Vi får samtal från olika rederier nästan varje dag, säger Carl-Lennart Axelsson.

Först med LNG i tankarna är kryssningsfartyget Viking Grace som tankas med hjälp av en speciell tankningsbåt, utvecklad av AGA.

En annan av AGA:s kunder är gipsskivetillverkaren Gyproc som gått över från eldningsolja till LNG för att minska utsläppen av koldioxid, svavel och kväveoxid.

Flera stålföretag har också anpassat sina processer för LNG. Ett exempel är Uddeholm i Hagfors. Ett annat är SSAB i Borlänge som kommer att få LNG med lastbil från den nya terminalen i Lysekil.

Även om utsläppen minskar så är naturgas fortfarande ett fossilt bränsle, något som förespråkarna försvarar med möjligheten att på sikt växla över till flytande biogas. Det mellansteget är något som forskarna bakom FN:s klimatpanel IPCC ser som en möjlighet i söndagens rapport.

– Den dag det finns tillgång till biogas kan vi gå över till det, säger till exempel Anna Östlund, informationsansvarig på SSAB i Borlänge.

Martina Krüger, klimat- och energiexpert på Greenpeace, påpekar att övergången till naturgas kräver stora investeringar.

– Risken är att det inte kommer att finnas biogas i framtiden i tillräcklig mängd. Då har vi låst in oss i ännu ett fossilt beroende.

 

Kan LNG ersätta den ryska gasen?

Vad är LNG och kan den minska beroendet av rysk gas? Ny Tekniks Marie Alpman ­svarar på fem frågor om flytande naturgas.

 

Vad är LNG?

LNG (Liquified Natural Gas) är naturgas som renats och kylts ner till –163 grader C. Vid nedkylningen blir naturgasen en lukt- och giftfri vätska. Volymen minskar samtidigt till 1/600.

Qatar är världens största producent av LNG följt av Malaysia, Australien och Indonesien.

Ukrainakrisen gör att Europa vill minska sitt beroende av rysk gas. Är ökad import av LNG en lösning?

Till en liten del. Flera av de länder som är helt beroende av rysk gas bygger och planerar nya importterminaler. Ett exempel är Finland som beslutat om en första LNG-terminal i Torneå och planerar ytterligare tre. Litauen får senare i år en flytande importterminal för LNG i Klaipeda. En stor terminal öppnas även i Swinoujscie i Polen senare i år.

Kan all gasimport från Ryssland via Ukraina ersättas av LNG?

Nej, inte inom överskådlig tid. Världsmarknaden för LNG är fortfarande under uppbyggnad. Utbudet är begränsat. Att bygga nya anläggningar för att kondensera gas till vätskeform tar tid och kostar mångmiljardbelopp.

Dessutom krävs LNG-tankers för transport och nya importterminaler. Detta gör LNG dyrare än vanlig gas. Europeiska kunder måste dessutom bjuda över asiatiska kunder eftersom priset ligger högre i Asien. Japan är till exempel starkt beroende av LNG-import efter Fukushima­­­katastrofen.

Kan inte Europa importera LNG från USA, där produktionen av naturgas ökar till följd av skiffergasboomen?

Det är något som diskuteras intensivt mellan Europas och USA:s ledare. Det kommer dock att ta flera år innan de första amerikanska exportterminalerna står klara. Hittills har sju fått tillstånd men bara en har kommit långt i byggprocessen.

Volymerna kommer att vara små i början och de flesta bedömare tror att exporten från USA i första hand kommer att gå till Asien.

Finns det risker med LNG?

Metan, som LNG består av, är ett fossilt bränsle. Det går också åt energi att kondensera gasen till flytande form och för transporter.

I flytande form är LNG inte explosivt. För att kunna antändas måste gasen först förångas och blandas med luft. Självantändningstemperaturen är betydligt högre än för till exempel gasol.
 

Källor: ­International gas union, Skangass, AGA, ­Energimyndigheten m fl.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt