Energi

"Myt att etanol orsakar svält"

Det här är bilden som etanolvännerna hatar: Barn i Afrika som svälter eftersom de etanolslukande bilarna trissar upp priset på mat. Men är den sann?<br></br> - Det är en myt att etanol orsakar svält, säger miljöministern Andreas Carlgren.

Publicerad

- Vi kan inte veta vem som sprider dessa uppgifter, men det vi vet är att de där rapporterna gagnar oljeindustrin, inte de fattiga barnen i Afrika, säger miljöministern till Ny Teknik.

Han säger att den svenska regeringen tryckt på för få EU att ställa krav på att biobränsle görs på ett ekologiskt och socialt hållbart sätt.

Inom EU förbereds nu en lagstiftning som kommer att skilja den klimatvänliga och socialt hållbara "finetanolen" från den icke miljövänliga "fuletanolen".

"Skilj på fin- och fuletanol"
Andreas Carlgren försvarar satsningen på etanolbilar och etanolbränsle.

- Etanol är inte lösningen för all framtid. Men den som köper en etanolbil i dag ska veta att han eller hon gör en miljövänlig insats, säger Andreas Carlgren.

Genom EU:s kommande krav på att ett biobränsle måste innebära 35 procent lägre utsläpp av koldioxid än bensin under en livscykel innebär i praktiken att man får en klassning av biobränslen i finetanol och fuletanol.

Sockerrör och cellulosa
Fuletanol är till exempel den amerikanska majsetanolen som under sin livscykel drar stora mängder fossilt bränsle i form av konstgödsel, jordbruksmaskiner, transporter och fabriksprocesser.

Finetanol är framför allt den tropisk sockerrörsetanolen men också svensk veteetanol och cellulosaetanol.

- En svensk bilist behöver inte bekymra sig om vilken typ av miljöbil han eller hon köper och behöver inte ängslas för att tanka etanol på svenska mackar, säger både Andreas Carlgren, miljöorganisationen Gröna Bilister och etanolföretaget Sekab.

- Vi levererar bara sockerrörsetanol och cellulosaetanol och till sommaren kommer vår etanol att vara certifierad av tredje part, säger etanoljätten Sekabs chef Per Carstedt.

Varning för amerikansk majsetanol
Däremot bör man hissa en stor varningflagga för amerikansk majsetanol, menar Gröna Bilister.

- Miljömässigt är den amerikanska majsetanolen lika illa som bensin, säger Mattias Goldmann, presschef på Gröna Bilister.

Gröna Bilister har man systematiskt samlat information om oljelobbyns kampanjer och säger att den amerikanska petroleumindustrin lägger enorma summor på kampanjer mot etanol – mer än ”etanollobbyn” och ”biogaslobbyn”.

För mycket etanolhalleluja
Men etanolvännerna erkänner samtidigt att det varit för mycket halleluja kring etanol och andra biobränslen tidigare.

- Vi var inte tillräckligt tydliga om för- och nackdelar med etanol. Det blev en motreaktion: ”Så här bra är det inte”. De som hyllade etanol utan reservationer har gjort miljön en björntjänst, säger Mattias Goldmann.

"För många stora bilar"
- Problemen är inte att etanolen dödar barn i Afrika utan att vi har för många och för stora bilar här i Sverige. Det säger Vinnovas transportforskare Magnus Blinge till Ny Teknik.

Magnus Blinge är en av talarna på ett seminarium om biobränsle som Gröna Bilister håller nästa vecka. Han har sällskap med Naturvårdsverkets miljöekonom Mats Björsell och Svanenorganisationen Marianne Pettersson.

"Gått för fort med biobränsle"
- Vi har 25 procent törstigare bilflotta i Sverige än i genomsnitt för EU. Bara genom att köpa mindre bilar och åka fler i varje bil skulle en stor del av miljöproblemet var löst, säger Magnus Blinge.

Han menar biodrivmedel är en begränsad resurs som kan försörja max en femtedel av världens bilar med bränsle.

- Det har gått lite för fort för biobränslevågen. Därför är det bra att EU nu ser på etanol ur ett livscykelperspektiv, säger Magnus Blinge.