Monstertrucken från Ö-vik reste till Älvsjö

2009-03-11 08:54  

I dag och i morgon kan två tusen energiintresserade besökare på Energitinget i Älvsjö beskåda det första serietillverkade exemplaret av El-forest, världes första skogsmaskin med elhybriddrift.

- Det var Energimyndigheten som ville att vi skulle visa upp maskinen på Energitinget, säger Gunnar Bäck, vd på det lilla Örnsköldsviksföretaget El-forest.

Annars är det inte många som sett underverket med de sex stora hjulen som följer varandra i spåret och skonar skogsmarken.

Varje hjul drivs av en elmotor som får sin kraft från batterierna, som i sin tur laddas av en liten dieselmotor som går på konstant varvtal och därför är bränsleeffektiv. Batterierna laddas också av energin vid inbromsningar.

Skonar miljön - dubbelt upp
Bränsleförbrukningen väntas minska med 25-35 procent jämfört med en traditionell ”skotare”, alltså en skogsmaskin som är byggd för att lasta och köra det fällda timret ut ur skogen.

- Det är den låga bränsleförbrukningen och skonsamheten mot miljön, att den inte river upp marktäcket i skogen, som är våra försäljningsargument, säger Gunnar Bäck.

De fortsatta testerna får visa hur mycket lägre bränsleförbrukningen blir och hur mycket mer kostnadseffektiv El-forest är jämfört med vanliga skotare.

Sveaskog testar och trimmar
Den första kommersiella maskinen ägs av Sveaskog. Den började byggas i november 2007 och rullade ut från verkstaden i Örnsköldsvik på försommaren förra året.

Sedan dess har den testkörts och trimmats och detta arbete har följts noga även av de andra stora svenska skogsbolagen Holmen, SCA, Korsnäs, Södra och Stora Enso, som också är intresserade.

- Med all den nya teknik som vi har i maskinen är det fantastiskt att det gått så bra som det har, säger Gunnar Bäck.

Nästa maskin visas på Elmia Wood
Två nya maskiner håller nu på att tillverkas. Den första av de två nya ska blir klar i tid för att visas upp på Elmia Wood i början av juni.

Den tänkta målgruppen är entreprenadföretag som också har andra skogsmaskiner i sin maskinpark.

Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer gick in som största ägare i slutet av 2007 och och Volvo har stöttat arbetet med kompetens bland annat vid utformningen av styrsystem, hyttframtagning och motorval.

Volvo avgör El-forests framtid
El-forest kan komma att bli en produkt i Volvos program för skogsmaskiner. Volvo har modifierat flera av sina entreprenadmaskiner för skogsbruk och har både gripskördare, stubbrytare och skogsplanterare.

- Det är stor styrka för ett litet företag som vårt att få vara med i Volvos familj och få hjälp av Volvo inom olika områden, säger Gunnar Bäck.

Volvos hjälp är avgörande för El-forest framtid. För ett litet entreprenörsföretag är det sannolikt en övermäktig uppgift att på egen hand få ut El-forest på världsmarknaden.

Skotaren El-forest

Företagets namn: El-forest AB

Grundat år: 2006

Ort: Örnsköldsvik

Antal anställda: Snart 5. En produktutvecklare är på väg in.

Omsättning 2008 : O,1 Mkr

Riskkapital: Hemlighållen summa från Volvo Technology Transfer

Huvudägare: VTT, Thordab AB, Lennart Lundström

Lars Anders Karlberg

Mer om: Fordon Energi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt