Energi

Monstertrucken från Ö-vik reste till Älvsjö

Krister Hildingsson har precis spolat av El-forest efter nattens trailertransport från Örnsköldsvik till Älvsjö. Foto: Lars Anders Karlberg
Gunnar Bäck tillsammans med Roger Gustavsson och Lennart Lundström. De tre vann Venture Cup våren 2007 med El-forest. Klicka på bilden för att se alla tre. Foto: El-forest
Krister Hildingsson spolar av El-forest efter nattens trailertransport från Örnsköldsvik till Energitinget i Älvsjö. Foto: Lars Anders Karlberg
El-forest har sex hjul mot normalt åtta för en skogsmaskin av det här slaget. Foto: Lars Anders Karlberg
El-forest drivs av elmotorer på varje hjul. Foto: Lars Anders Karlberg
Batterierna laddas av en dielsemotor som går på jämnt och optimalt varvtal. Foto: Lars Anders Karlberg
Energimyndigheten gick in med villkorslån i starten, Sveaskog har köpt den första maskinen och Volvo Technology Transfer har satsat riskkapital.
Uppfinnaren Lennart Lundström har sin bakgrund på ABB i Ludvika. Han fick hjälp av Roger Gustavsson på verkstadsföretaget Thordab i Örnsköldvik. Foto: Per ögren / Media-Bild, Sweden

I dag och i morgon kan två tusen energiintresserade besökare på Energitinget i Älvsjö beskåda det första serietillverkade exemplaret av El-forest, världes första skogsmaskin med elhybriddrift.

Publicerad

- Det var Energimyndigheten som ville att vi skulle visa upp maskinen på Energitinget, säger Gunnar Bäck, vd på det lilla Örnsköldsviksföretaget El-forest.

Annars är det inte många som sett underverket med de sex stora hjulen som följer varandra i spåret och skonar skogsmarken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här