Energi Missljud avslöjar fel innan rotorbladet lossnar Så här såg det ut på Näs på Gotland i slutet av januari 2008. Ett av Vestasverken tappade rotorbladet. Gotlands Tidningars reporter Staffan Fritz. Foto: Krister Nordin/Gotlands Tidningar Vattenfall testar det nya övervakningssystemet på ett 2,5 MW-verk från tyska Kernesys. Rotordiametern är 100 meter. Klicka för att se hela bilden. Sensorerna känner av vibrationer och skakningar. De sitter fästa på insidan av bladen, cirka en tredjedels längd ut från navet. Signalerna från sensorerna skickas via kabel till en Hub Mesurement Unit (HMU) i navet, som samlar dem och skickar dem vidare till själva ”hjärnan” i systemet, ECU (Evaluation and Communication Unit). Här bearbetas all information och ECUn håller också kontakt med den som äger eller övervakar vindkraftverket. Rotorblad som lossnar och ramlar i backen är vindkraftsindustrins skräck. På Gotland prövas nu ett system som kan avslöja sprickor och lösa skruvar innan de leder till ett haveri. Jonas Hållén Publicerad 17 nov 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Ett av Sveriges första vindkraftverk med automatisk övervakning av rotorbladen står på Näsudden på Gotland.Inuti varje vinge sitter en sensor som lyssnar på vibrationerna från de 50 meter långa bladen när de snurrar runt i vinden. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ energi Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Tipsen: Så tjänar du pengar på att ladda bilen Pausa laddningen av elbilen – och tjäna en tusenlapp. Flera aktörer på elmarknaden har gått ihop för att få elbilsägarna att bidra till ett stabilare elnät.
Volvo vill samla in gamla batterier – som ska användas för att bygga nya Ett samarbete tänkt att sluta den kinesiska loopen för elbilsbatterier. Får vi se samma sak även här i Sverige och Europa?
Nya ”bladbatteriet” ska ge billiga elbilar lång räckvidd Ett LFP-batteri som kan konkurrera med dyrare tekniker och kemier. Efter sommaren ska BYD lansera generation två av sitt ”bladbatteri” som ska vara både mindre och energitätare än tidigare.